ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Därför hoppar vi av Facebook

Jenny Sköld · 18 Sep 2013
Uppdaterad 19 Sep 2013

I våras upplevde Facebook ett trendbrott när de tappade 9 miljoner månatliga användare i Storbritannien och USA. De senaste siffrorna visar ett ännu större tapp. Nu har forskare vid universitetet i Wien tagit reda på vad som ligger bakom Facebook-avhoppen.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Alamy

Den senaste månaden blev Facebook av med 11 miljoner månatliga användare i Storbritannien i USA, som är en ökning sedan april i år. Siffrorna, som kommer från sajten Socialbaker, visar att allt fler hoppar av eller slutar logga in regelbundet på sajten. 

Läs mer:Hit flyr ungdomarna som lämnar Facebook Allt fler använder också sajter som erbjuder så kallat virtuellt självmord – att permanent radera alla uppgifter som kan kopplas till kontot. 

– Facebook kämpar i motvind för att få med sig de unga användarna, som tröttnat på den plats som blivit de medelålders näteldorado. Men även avslöjanden om hur facebook samarbetar med övervakningsorganisationer, och en generell motvilja mot hegemonin som de och andra stora nätföretag representerar, kan spela in, säger Metros sociala medier-expert Jack Werner.

Samtidigt publiceras en studie undersökning i tidskriften Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, som kartlägger varför vi väljer att hoppa av, genom att låta 300 avhoppare svara på frågor om vad som fick dem att lämna sajten. Avhopparnas karaktärsdrag har också jämförts med en kontrollgrupp av Facebook-användare.

Läs mer:Sam Sundberg säger hejdå till Facebook och Google

Den i särklass största gruppen anger oro över hanteringen av privata uppgifter som främsta anledning till att de hoppat av, vilket förvånar sociala medier-debattören Sofia Mirjamsdotter. 

– Det är jättekonstigt. Facebook har ju alltid varit ett offentligt forum. Även om det bara är vänner som ser kan ju någon skärmdumpa så jag förstår inte att man lägger ut saker som inte angår dem utanför den innersta bekantskapskretsen, säger hon.

Den näst vanligaste orsaken till avhopp som var femte deltagare angivit är att de att de upplevt sig beroende av Facebook eller att de spenderat mer tid på sajten än vad de egentligen ville. 13,5 procent hänvisade till negativa aspekter av onlinevänskap, som att facebookvännerna inte var "på riktigt", att konversationerna blev ytliga eller att man känt en press att acceptera oönskade vänförfrågningar.

Undersökningen visade också avhopparna i högre grad är beroende av internet samtidigt som de är mer samvetsgranna än sina Facebook-uppkopplade vänner. Forskarna spekulerar i om denna kombinationen ligger till grund för beslutet att släcka ner – att de som lämnar inser att de är beroende och att Facebook tar för mycket tid från det som de egentligen bör ägna sig åt.

klar

Artikellänk är kopierad

Jenny Sköld
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro