ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Därför publicerar vi

metro · 12 Okt 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Per Gunne, chefredaktör Metro.
Per Gunne, chefredaktör Metro.

I dag publicerar vi en artikel om hur en svensk man tar livet av sig på internet.

Beslutet om publicering var mycket svårt. Även om flera större svenska medier kommit fram till samma beslut är det på sin plats att förklara hur vi resonerat.

En av en tidnings viktigaste uppgifter är att förmedla händelser och nyheter – hur tragiska dessa än må vara.

I Sverige har medierna historiskt sett varit restriktiva med att rapportera om självmord. De senaste åren har detta ändrats. Anledningarna är flera.

Genom att lyfta svåra ämnen som har en tendens att tystas ner minskas spekulationer och skuldbeläggande. Ytterligare orsaker är internet samt utländska medier och hur dessa hänger samman.

När den här texten skrivs har hundratusentals personer redan läst om händelsen på flera olika svenska nyhetssajter.

I dag när Metro kommer ut är det mångdubbelt fler som genom andra svenska eller utländska medier tagit del av nyheten.

Det här sätter oss i en svår position. Vi kan göra det lätta och tiga om den här mycket tragiska händelsen – med hänvisning till att det är alltför privat.

Vi har i stället valt att berätta. Vår förhoppning är att lyfta debatten om unga som mår dåligt. Vi tror inte att man löser problem genom att tiga om dem. 

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro