ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Därför samlar Facebook samlar in pengar med Röda Korset

Clarence Frenker · 15 Nov 2013
Uppdaterad 15 Nov 2013

Har du också undrat över insamlingsknappen högst upp i Facebookflödet? För första gången någonsin samarbetar sociala nätverks-jätten med en organisation för att samla in pengar till katastrofdrabbade offer.

klar

Artikellänk är kopierad

I dag rullar Facebook tillsammans med Röda Korset ut en insamlingskampanj i de nordiska länderna för tyfonens offer i Filippinerna.

Från och med midnatt finns en insamlingsknapp högst upp i Facebookflödet där den som vill kan skänka 50 kronor som oavkortat uppges gå till amerikanska Röda korsets globala nätverk Röda Halvmånen.

– Det är första gången Facebook gör det här och det kommer att pågå tills vidare, säger Jan Fredriksson som jobbar på Facebooks pr-byrå i Sverige.

Hittills har tyfonen skördat 4460 offer enligt FN:s siffror. Och antalet väntas stiga för varje dag.

Samtidigt breder svält och sjukdomar ut sig bland de som överlevt.

Enligt Jan Fredriksson startade kampanjen, på initiativ av Röda korset, i USA och sprider sig nu över världen.

Hur många länder som kommer ingå i kampanjen och hur mycket pengar den dragit är ännu inte känt.

Kommer Facebook ta liknande grepp framöver?

– Det är svårt att säga men det känns ju som att det kan vara en bra grej. Med den infrastruktur och räckvidd man har känns det bra att kunna hjälpa till, säger Jan Fredriksson.

klar

Artikellänk är kopierad

Clarence Frenker
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro