ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Dash 8 – Sas olycksfågel

Tomas Lundin · 10 Sep 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Det 72-sitsiga Dash 8 Q400 i har varit i SAS tjänst sedan 2000 och har varit följt av problem redan från start. Framförallt är det två problem, övervarvning av propellrarna och låsning av landningsställ som har följt flygplanstypen och lett till farliga situationer vid fler tillfällen.

Sas har själva rapporterat sex fall av övervarvning den senaste tvåårsperioden. Vid en incident med övervarvning i Kalmar tidigare i år var situationen enligt haverikommisionens rapport "mycket allvarlig". Både piloten och trafikledaren trodde att planet skulle krascha vid landning.

Då hade samma flygplansindivid haft samma problem med samma motor tre gånger de föregående två månaderna.

Ett annat Dash 8 Q400 tvingades nödlanda i Allborg i sändags. Flera personer skadades vid den våldsamma landningen. Det var inte första gången

Samma fel som ledde till nödlandningen i Aalborg i söndags inträffade vid landning på Kastrup i Köpenhamn 2001. Den gången lyckades man åtgärda felet innan landning, enligt nyhetsbyrån Ritzau.

Ett år senare inträffar samma fel med samma flygplansmodell på samma flygplats. 21 brandbilar från hela Köpenhamn skyndar till platsen, men piloten lyckas avstyra en olycka.

I början av 2001 valde Sas att belägga alla sina 12 Dash-plan som man då hade med flygförbud.

Bland annat hade flera plan fått vända sedan instrumenten felaktigt hade larmat om rökutveckling i kabinen, att lastdörrarna var öppna och att det var problem med vingarna.

Sas var så missnöjda med de första planen som levererades att de krävde att få ersättning av tillverkaren Bombardier, men ändrade sig efter att tillverkaren lovat att åtgärda felen, enligt danska avisen.dk.

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro