ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Dataspel ska lära spioner tänka rätt

Metroteknik.se · 25 Apr 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
I spelet Sudden Thrust lär sig agenter att hantera gisslansituationer.

I spelet Sudden Thrust lär sig agenter att hantera gisslansituationer. Foto: Visual Purple


klar

Artikellänk är kopierad

Amerikanska spioner är inte nog motiverade att sitt i ett klassrum för att lära sig. Nu får de istället specialdesignade dataspel som ska lära dem tänka rätt.Amerikanska försvaret har spenderat 2,6 miljoner dollar på tre stycken dataspel som ska lära nyrekryterade agenter att tänka kritiskt, och rätt. Spelen heter Rapid Onset, Vital Passage och Sudden Thrust och är alla gjorda av företaget Visual Purple, skriver Wired. I alla spelen måste rekryterna spela en ung agent med svårigheter som kan uppkomma inom det verkliga agentyrket. Genom att lösa uppgifter och svara på analytiska frågor tar sig rekryterna genom spelen och ska på så sätt få erfarenheter som kan användas i verkliga livet. För att fånga de aspirerande agenternas intresse har Visual Purple tagit hjälp av manusförfattare från Hollywood för säkerställa att spelen inte blir för tråkiga. Dessutom ska varje spel inte ta mer än tre timmar att spela igenom och ha olika utgångar varje gång, allt för att locka till nytt lärande.

klar

Artikellänk är kopierad

Metroteknik.se
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro