ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Dataspel ska rusta våra soldater för krig

Olle Agebro · 20 Okt 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
"Master of air operations" är ett av strategispelen som Försvaret använder.

"Master of air operations" är ett av strategispelen som Försvaret använder. Foto: Försvarshögskolan


klar

Artikellänk är kopierad

När försvarsbudgeten skärs ner behövs nya sätt att behålla kompetens. Taktikövning kan i framtiden ske med hjälp av dataspel.

I takt med att försvarsbudgeten skärs ner måste Försvarsmakten hitta nya, effektivare sätt att upprätthålla personalens kompetens. Försvarshögskolans forskningsprojekt om dataspel och försvar kan i framtiden få en viktig roll. – Krigsspel erbjuder krigs­­övning utan att övningen kostar så mycket, det krävs ingen lång förberedelsetid och inga stora ekonomiska resurser. Spelet behöver ingen avancerad grafik eller dyr teknik så länge det är tillräckligt bra för att fånga alla aspekter som är viktiga inom marintaktik, och det fungerade förbannat bra när vi testspelade det, säger Anders Frank på Försvarshögskolan.

I stället för att organisera stora fältövningar övar man alltså ledning genom taktikövningar i de data­spel som Försvarshögskolan nu utvecklar. I våras fick kadetter på Karlberg spela "SSM", "Simple Surface Warfare Model", ett strategispel för att öva marintaktik och nu följs "SSM" upp av "Master of air operations", "MAO", ett liknande strategispel men anpassat för lufttaktik. – Det har hänt väldigt mycket inom Försvarsmakten sedan vi gick från ett invasionsförsvar till ett insatsförsvar. Som officer får man i dag väldigt lite praktisk träning och ett sätt att ge dem större möjligheter är genom simulatorer och spel, säger Anders Frank.  

Båda spelen påminner mycket om kommersiella strategispel, men på Försvarshögskolan är man tveksamma till att använda kommersiella spel i utbildningen. Deras egna strategispel är tillräckligt bra och inom first person shooter-området där spelbranschen ligger långt före Försvarshögskolans egna teknik ser man bara ett begränsat användningsområde. – Man använder ju inte ett FPS för att lära sig skjuta, det lär man sig med riktiga vapen. Poängen med att använda dataspel är att öva på något som är väldigt farligt eller väldigt dyrt att göra på riktigt, säger Staffan Granberg på Försvarshögskolan.

klar

Artikellänk är kopierad

Olle Agebro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro