ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Dataspelande på gott och ont – nu är debatten i gång

Karolina Skoglund · 26 Feb 2014
Uppdaterad 26 Feb 2014
1. Hindrar datorspelandet dig att läsa läxor? 2. Hur många timmar spelar du per dag? Linus Ullberg och Arvid Appelqvist, båda elva år och från Borlänge, var på Tekniska museets dataspelsutställning under sitt sportlov. Linus Ullberg. 1:- Om TV-spelet är nära så blir jag sugen på att spela. Men om jag har mycket läxor så kan jag lägga ifrån mig det. 2: - 2 timmar ungefär. Mest spelar jag "Minecraft" på datorn. Arvid Appelqvist. 1: - Ja det gör det. Ibland fastnar jag i spel och då är det svårt att sluta spela. 2: - Jag spelar typ 30 minuter om dagen. Jag spelar inte så mycket TV-spel, mest spelar jag på telefonen. Just nu spelar jag "MInecraft" och "Defender".

1. Hindrar datorspelandet dig att läsa läxor? 2. Hur många timmar spelar du per dag? Linus Ullberg och Arvid Appelqvist, båda elva år och från Borlänge, var på Tekniska museets dataspelsutställning under sitt sportlov. Linus Ullberg. 1:- Om TV-spelet är nära så blir jag sugen på att spela. Men om jag har mycket läxor så kan jag lägga ifrån mig det. 2: - 2 timmar ungefär. Mest spelar jag "Minecraft" på datorn. Arvid Appelqvist. 1: - Ja det gör det. Ibland fastnar jag i spel och då är det svårt att sluta spela. 2: - Jag spelar typ 30 minuter om dagen. Jag spelar inte så mycket TV-spel, mest spelar jag på telefonen. Just nu spelar jag "MInecraft" och "Defender". Foto: Gustav Hugosson


Moderaterna vill ta "ett handslag med landets föräldrar" för att begränsa barns dataspelande. Något som väckt en livlig debatt. Lärarassistenten Jessica tycker till exempel att barnen tappar kontrollen med spel medan läraren Karin vill se spelandet som en tillgång.

klar

Artikellänk är kopierad

Jessica Schedvin, 23, är lärarstudent, lärarassistent och liberal debattör. Hon tycker att det är bra att Moderaterna tar upp barns dataspelande.
Jessica Schedvin, 23, är lärarstudent, lärarassistent och liberal debattör. Hon tycker att det är bra att Moderaterna tar upp barns dataspelande.Foto: Urban Brådhe
Karin Nygårds, 38, är lärare i Digitalkunskap för mellanstadiet. Hon tror att barn kan lära sig mycket genom dataspel.
Karin Nygårds, 38, är lärare i Digitalkunskap för mellanstadiet. Hon tror att barn kan lära sig mycket genom dataspel.Foto: Urban Brådhe

Jessica: "Barnen tappar kontrollen" 

Jessica Schedvin, 23, är lärarstudent, lärarassistent och liberal debattör. Hon tycker att det är bra att Moderaterna tar upp barns dataspelande. 

– Jag tycker att det är bra att de lyfter frågan. Men det är en uppmaning, inget förslag. Därför tycker jag att det fick en del konstig kritik. Det finns de barn som spelar så mycket datorspel så att de inte klarar av skolan, vilket inte funkar. 

Enligt henne är det omfattande dataspelandet bland barn ett problem som påverkar många.

– Det ser man om man jobbar i skolan. När barnen tappar kontrollen. Jag har träffat på elever som bara sovit två timmar när de kommer till skolan, vilket så klart inte funkar. Där måste föräldrarna ta mer ansvar.

Jessica Schedvin har själv ringt till föräldrar när hon anser att deras barn inte kan hantera dataspelandet. Hon anser inte att man ska reglera spelandet på politisk nivå, men menar att någonting måste göras.

– Det skulle vara väldigt skrämmande och det är inte heller vad jag tror att Moderaternas syfte att göra. Men att folk blir så upprörda är ju ett tecken på att det är en fråga som måste diskuteras. 

Karin: "Barn utvecklar sin förmåga med spelen" 

Karin Nygårds, 38, är lärare i Digitalkunskap för mellanstadiet. Hon tror att barn kan lära sig mycket på dataspel och menar att man måste börja se spelandet som ett kulturuttryck.

– Man uttrycker en storytelling via spelen och jag vet att mina elever till exempel lär sig bättre engelska när de spelar. Att barnen lär sig samarbete på det här sättet är också en positiv effekt som jag tror många glömmer, säger hon.

Attraktionskraften med spelen är därför något man bör ta tillvara på i stället för att förbjuda eller dra ned på, menar hon.

– Det är som när min bror lärde sig franska för att han ville läsa en fransk surftidning. Så är det med spelen i dag. De får drivkraften med hjälp av spel och jag tror absolut att man utvecklar sin förmåga med hjälp av dem. Det är jag helt övertygad om.

Den intressanta frågeställningen, i stället för huruvida man ska förbjuda dataspelande eller inte, är hur man ska ta tillvara på den här attraktionskraften även i skolan.

– För det funkar inte att man tar bort alla datorspelen och sedan är det bra. Det är att tänka alldeles för lätt. 

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro