ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

De är de nya muserna

Louise Jacobson · 1 Jun 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Sångerskan Lily Allen är Karl Lagerfelds musa.

Sångerskan Lily Allen är Karl Lagerfelds musa. Foto: SCANPIX


klar

Artikellänk är kopierad

Sångerskan från Gossip, Beth Ditto, hela modevärld­ens nya älskling uttrycker sig blaséartat om sin roll som mode­musa. ”Jag gillar att ha på mig kläder, så det känns logiskt”, säger hon till Wall Street Journal.
Sångerskan från Gossip, Beth Ditto, hela modevärld­ens nya älskling uttrycker sig blaséartat om sin roll som mode­musa. ”Jag gillar att ha på mig kläder, så det känns logiskt”, säger hon till Wall Street Journal.Foto: SCANPIX
Beyoncé är musa åt bland annat Donatella Versace och Lorraine Schwartz.
Beyoncé är musa åt bland annat Donatella Versace och Lorraine Schwartz.Foto: SCANPIX

Musan har bytt skepnad. Att sälja mode handlar allt mer om att synas med populärkulturens makthavare. Just nu vill alla designers hänga med de nya musikertjejerna.  Att Karl Lagerfeld väljer Lily Allen som sin nya musa förvånar inte modejournalisten Susanne Ljung. Han är ”besatt” av att hänga med och Chanel har liksom andra modehus i dag personal med uppgift att hålla koll på vilka som är inne.– Just nu ligger unga singer/songwriter- och poptjejer väldigt mycket i tiden. Modevärlden är ju ett ”just nu- och helst ett i morgon-fenomen” som håller jämna steg med populärkulturen. Man tar hjälp av det som är allra trendigast i parallella fält, säger hon.Nyss var det skådespelerskor som systrarna Olsen, Sienna Miller och Sarah Jessica Parker som designers ville synas med, nu är det unga musikertjejer. De har rätt sorts hipphet och attityd och framförallt är de en genväg till en ung målgrupp som varumärkena med gamla anor börjat sukta efter.– Artisternas publik får upp ögonen för märken som de tidigare varit helt ointresserade av, säger Susanne Ljung.Även massproducerande företag profiterar på musikertjejernas makt. När H & M nu lanserar en kollektion tröjor för kampen mot AIDS har de anlitat Katy Perry, Estelle, Robyn, Róisín Murphy och Yelle som designers. Att musiker influerar modet är i sig inget nytt. Trender har skapats av Sex Pistols, Grace Jones, Madonna, Jay-Z… Det nya ligger i att artister kan alliera sig med modeföretagen utan att tappa sitt anseende. Indie­drottningen Cat Power, till vardags med namnet Chan Marshall, förlorar inget på att ställa upp i Levi’s senaste reklamkampanj. – Det ger en enorm skjuts. Förr talades det om att man sålde ut sig men i dag är det snarare en fjäder i hatten, säger Susanne Ljung.

klar

Artikellänk är kopierad

Louise Jacobson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro