ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

De får årets Oscar

Emma Björkman · 25 Feb 2011
Uppdaterad 28 Feb 2011
Colin Firth och hans film ”King’s speech” och Natalie Portman kan bli galans stora vinnare om man får tro 41 av Sveriges största filmkritiker.

Colin Firth och hans film ”King’s speech” och Natalie Portman kan bli galans stora vinnare om man får tro 41 av Sveriges största filmkritiker. Foto: Laurie Sparham / Niko Tavernise/ AP Photo


På söndag hålls Oscarsgalan. Men redan nu kan Metro Wkd avslöja vinnarna. Genom en unik enkätundersökning med 41 av Sveriges mest kända filmrecensenter kan vi tippa vilka som kommer att kamma hem Oscarsstayetter. Här är galans segrare – och några motiveringar till vinnarna.

klar

Artikellänk är kopierad

ELIN LARSSON, METRO – Kategori Bästa manliga biroll: Jag skulle helst se John Hawkes vinna då det känns som om den långt mer etablerade Bale lär få fler chanser. Hawkes gör en otroligt insats i ”Winter’s bone” som i sig är en fantastisk film, dock ingen typisk Oscarsfilm.”
ELIN LARSSON, METRO – Kategori Bästa manliga biroll: Jag skulle helst se John Hawkes vinna då det känns som om den långt mer etablerade Bale lär få fler chanser. Hawkes gör en otroligt insats i ”Winter’s bone” som i sig är en fantastisk film, dock ingen typisk Oscarsfilm.”
MIRANDA SIGANDER, EXPRESSEN – Kategorin Bästa kvinnliga huvudroll: Den jag hoppas på mest är Natalie Portman som den instabila ballerinan Nina i ”Black swan”. En utmanande roll som hon gör helt fantastiskt bra, hon har aldrig varit bättre.
MIRANDA SIGANDER, EXPRESSEN – Kategorin Bästa kvinnliga huvudroll: Den jag hoppas på mest är Natalie Portman som den instabila ballerinan Nina i ”Black swan”. En utmanande roll som hon gör helt fantastiskt bra, hon har aldrig varit bättre.
HELENA LINDBLAD, DAGENS NYHETER – Kategori Bästa regi: Darren Aronofskys passionerade skräckthriller i balettmiljö skapar suggestiv metakonst. En konfliktfylld uppsättning av ”Svansjön” i New York blir en lysande metafor för den destruktiva jakten på perfektion inom konsten.
HELENA LINDBLAD, DAGENS NYHETER – Kategori Bästa regi: Darren Aronofskys passionerade skräckthriller i balettmiljö skapar suggestiv metakonst. En konfliktfylld uppsättning av ”Svansjön” i New York blir en lysande metafor för den destruktiva jakten på perfektion inom konsten.
MARIA DOMELLÖF, GÖTEBORGS-POSTEN – Kategori Bästa icke engelskspråkiga film: Susanne Bier-filmen ”Hämnden” är värd en Oscar, jag håller tummarna. Bara att vara nominerad måste vara en halv seger, och juryn lär få svårt att bortse från de rent makalöst bra barnskådespelarna.
MARIA DOMELLÖF, GÖTEBORGS-POSTEN – Kategori Bästa icke engelskspråkiga film: Susanne Bier-filmen ”Hämnden” är värd en Oscar, jag håller tummarna. Bara att vara nominerad måste vara en halv seger, och juryn lär få svårt att bortse från de rent makalöst bra barnskådespelarna.
CAROLINE HAINER, CINEMA – Kategori Bästa film: Jag vill att ”Winter’s bone” ska vinna så att USA kan börja prata om sin egen fattigdom och landets enorma klyftor. Inget sexigt ämne men en Oscar kan kanske sparka i gång en sådan diskussion igen om man har tur.
CAROLINE HAINER, CINEMA – Kategori Bästa film: Jag vill att ”Winter’s bone” ska vinna så att USA kan börja prata om sin egen fattigdom och landets enorma klyftor. Inget sexigt ämne men en Oscar kan kanske sparka i gång en sådan diskussion igen om man har tur.
C-G KARLSSON, METRO – Kategori Bästa kvinnliga biroll: Melissa Leo för sin fantastiska birolls-insats som mamman i ”The fighter”. Hon borde ha fått en statyett redan 2009 för ”Frozen river” men fick då nöja sig med en nominering.
C-G KARLSSON, METRO – Kategori Bästa kvinnliga biroll: Melissa Leo för sin fantastiska birolls-insats som mamman i ”The fighter”. Hon borde ha fått en statyett redan 2009 för ”Frozen river” men fick då nöja sig med en nominering.
ERIK HELMERSON, TT SPEKTRA – Kategori Bästa film: USA är ett barn bland världens nationer och alla barn älskar berättelser från när de var små. Så fort en någorlunda acceptabel västern, i det här fallet ”True grit”, tävlar har den stor chans att vinna.
ERIK HELMERSON, TT SPEKTRA – Kategori Bästa film: USA är ett barn bland världens nationer och alla barn älskar berättelser från när de var små. Så fort en någorlunda acceptabel västern, i det här fallet ”True grit”, tävlar har den stor chans att vinna.
JAN-OLOV ANDERSSON, AFTONBLADET – Kategori Bästa icke engelskspråkiga film: ”Incendies” bör utses till Bästa icke engelskspråkiga film. Historien om två syskons resa till Mellanöstern för att hitta sina rötter, både berör, skakar om och överraskar.
JAN-OLOV ANDERSSON, AFTONBLADET – Kategori Bästa icke engelskspråkiga film: ”Incendies” bör utses till Bästa icke engelskspråkiga film. Historien om två syskons resa till Mellanöstern för att hitta sina rötter, både berör, skakar om och överraskar.
JAN GRADVALL, DI WEEKEND – Bästa manliga huvudroll: Colin Firth är den mest givna vinnare att spela på. Han borde fått en Oscar redan för ”A single man”.
JAN GRADVALL, DI WEEKEND – Bästa manliga huvudroll: Colin Firth är den mest givna vinnare att spela på. Han borde fått en Oscar redan för ”A single man”.
NIKLAS ERIKSSON, NÖJESGUIDEN – Kategori Bästa regi: ”Vore kul om Darren Aronofsky eller någon som är ”The fighter”-relaterad vann något men jag vet inte, får känslan att ”The king’s speech” kommer dominera totalt i år.”
NIKLAS ERIKSSON, NÖJESGUIDEN – Kategori Bästa regi: ”Vore kul om Darren Aronofsky eller någon som är ”The fighter”-relaterad vann något men jag vet inte, får känslan att ”The king’s speech” kommer dominera totalt i år.”
klar

Artikellänk är kopierad

Emma Björkman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro