ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"De flesta bussförare slutar efter kort tid"

Johan Kellman Larsson · 26 Sep 2011
Uppdaterad 26 Sep 2011
Förra veckan rapporterade Metro om ökade skadeanmälningar inom Stockholms busstrafik.

Förra veckan rapporterade Metro om ökade skadeanmälningar inom Stockholms busstrafik. Foto: Pär Hugosson


Rekordmånga personskador på SL:s bussar 2011. Enligt chaufförer är bakgrunden hög personalomsättning och dålig utbildning. Men SL:s största entreprenör avvisar kritiken.

klar

Artikellänk är kopierad

Metro avslöjade förra veckan att nästan 500 anmälningar om personskador – bara i år – inkommit från resenärer i Stockholms busstrafik. Siffran är en ökning med 35 procent från förra året. Enligt flera bussförare som Metro talat med är orsaken att bussföraryrket blivit ett ”genomgångsjobb”. – Personalomsättningen är på tok för hög hos SL:s underentreprenörer. Utbildningarna har slimmats, och de flesta bussförare slutar efter en kort tid i yrket och hinner därför aldrig få den praktik som är nödvändig för att bli en bra innerstadsförare, säger Pererik Hedlund som kört buss i Stockholms inner-stad sedan 1987. Bilden bekräftas av flera andra chaufförer som Metro har varit i kontakt med. År 2008 genomförde Gunnel Westlind på Utbildningscentret för kollektivtrafik en studie av rekryteringssituationen inom den kollektiva busstrafiken i Stockholms län. Rapporten visar bland annat att såväl personalomsättning som genomsnittsålder bland bussförarna inom SL-trafiken är hög. Keolis, som kör merparten av SL:s bussar i Stockholm, medger att branschen kämpar med att få ner genomsnittsåldern – men avvisar bestämt kritiken om undermålig utbildning. – När det gäller genomsnittsåldern står branschen inför en utmaning de närmaste åren. Och att personskadorna ökar är förstås allvarligt, men vår personalomsättning är generellt sätt inte onormalt hög och utbildningskraven och fortbildningsinsatserna har tvärtom ökat de senaste åren, säger Helena Reinhagen som är kommunikationsansvarig på Keolis.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Kellman Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro