ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

De gör mode som gör världen lite bättre

Christina Gaki · 19 Feb 2010
Uppdaterad 12 Feb 2011
Visst går det att tjäna pengar på att göra gott. Det konstaterar grundarna av Righteous Fashion, Kajsa Cappelen Holst och Paula Kermfors, som nu satsar stort på utlandslansering av det egna klädmärket.

Visst går det att tjäna pengar på att göra gott. Det konstaterar grundarna av Righteous Fashion, Kajsa Cappelen Holst och Paula Kermfors, som nu satsar stort på utlandslansering av det egna klädmärket. Foto: Klara Leo


klar

Artikellänk är kopierad

Orättvisor gör dem förbannade. Möjligheten att göra åtminstone en liten skillnad är vad som driver dem – varje dag  Righteous Fashion vill visa att mode, miljö och socialt ansvar kan gå hand i hand – och att det går att tjäna pengar på att göra gott.

Kajsa Cappelen Holst och Paula Kermfors fann var-andra direkt då de läste mänskliga rättigheter vid Malmö högskola. Både hade rest mycket och sett och upprörts över hur grym världen kan vara.– Jag blev förbannad när jag var i Indien, det är ett land som jag älskar men som också är oerhört grymt med stor fattigdom. I Nepal träffade jag sedan en familj som sålt sin åttaåriga dotter till trafficking för att kunna försörja sina andra barn. Då var jag 20–21 år och insåg att världen verkligen kan vara sjuk, säger Kajsa.

Under utbildningen diskuterade väninnorna hur de skulle kunna göra skillnad. I en stor organisation fanns risken att känna sig maktlös. De ville påverka direkt och mer. Och nästa fråga var – kunde man tjäna pengar på att göra gott? – Efter många koppar kaffe började vi prata om mode. Vi tyckte att det var synd att man inte kunde köpa snygga kläder som är både ekologiska och rättvisemärkta. – Man ska inte behöva välja, säger Paula.

Så föddes Righteous Fashion 2004. Produktionen sker i länder som Nepal och Indien och en stor del av duons tid har gått till att hitta rätt personer att samarbeta med. – Vi måste veta att allt går rätt till i alla led, från bomullsplantagen till fabriken där kläderna sys upp. Därför är det viktigt att dem vi samarbetar med tycker att det här är lika viktigt som vi, säger Kajsa.

Och Righteous Fashion är på frammarsch. Kläderna säljs i butiker i hela ­Europa i dag och fler ­utlandssatsningar är på gång. Tyskland, Danmark och USA står näst på tur.

klar

Artikellänk är kopierad

Christina Gaki
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro