ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

De här rumporna blev för mycket för svenska shoppare

Moa Kärnstrand · 11 Dec 2013
Uppdaterad 11 Dec 2013
Nakenreklam tas ner efter vandalisering Här är reklamaffischen som nu tagits ner

Nakenreklam tas ner efter vandalisering Här är reklamaffischen som nu tagits ner


Sex rumpor i minimala trosor tillhörande lika många smala modeller, upptryckt på jätteaffisch. Det var vad som mötte julshopparna i Nordstan i Göteborg. – Att vi inte kommit längre 2013, säger shopparen Jenny Stolpe, 39.

klar

Artikellänk är kopierad

Nakenreklam tas ner efter vandalisering 
  Affischen slets ner av upprörda shoppare.
Nakenreklam tas ner efter vandalisering Affischen slets ner av upprörda shoppare.Foto: Lena Garnold

Här ovan är affischen som nu tagits ner. Det är den Holländska underklädeskedjan Hunkemöller, som just nu etablerar sig i Sverige, som placerade affischen över hela sin butiksfront inför öppnandet. – Sån reklam i ett stort köpcentrum mitt i julruschen det är inte acceptabelt, säger Jenny Stolpe, julshoppare. Hon har anmält affischen till Reklamombudsmannen. – Det var så tydligt att det här inte är några vuxna kvinnor, utan unga flickor iklädda endast en sexig liten trosa, säger Jenny Stolpe. Jenny är inte ensam om att ha reagerat på affischen. Kommentarerna har strömmat in på Nordstans Facebooksida. "Affischen är över gränsen Nordstan, vem är målgruppen?" och "Jag tänker verkligen inte handla hos er (och då menar jag hela Nordstan) när ni visar nästan helt nakna kvinnors rumpor över er fasad" är några av reaktionerna. Och ytterligare tre personer har anmält det hela till Reklamombudsmannen, som startat en utredning. – Men vi kan se i praxis att det finns en frihet för annonsörerna att visa produkten på modeller, även när det gäller underkläder, säger Elisabeth Trotzig, Reklamombudsman. – Men hänsyn tas ju till miljö och poser samt i vilket sammanhang reklamen visas. Enligt henne har RO och RON aldrig fällt en underklädesannons. Under förmiddagen i dag togs postern bort från butikens skyltfönster, efter att ha blivit riven i och klottrad på. Enligt Ulrika Carlsson, verksamhetsansvarig för Nordstan, är borttagandet ett resultat av en dialog som Nordstan fört med företaget. – Vi såg kommentarerna på Facebook och tog upp det här med företaget, säger hon. Men Nordstan kan inte bestämma över enskilda butiker, menar hon. – Vi kan han en åsikt om hur det ska vara, men så länge ett företag är resonabelt måste man föra en dialog. Metro har sökt Sören Thomsen, försäljningschef för Danmark och Sverige hos Hunkemöller för en kommentar.

klar

Artikellänk är kopierad

Moa Kärnstrand
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro