ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

De hyllas för julkatalog med kvinna i rullstol

Tomas Lundin · 25 Nov 2014
Uppdaterad 25 Nov 2014
I katalogen från Nordstrom syns en kvinna i rullstol. Att vi reagerar på det kanske är bevis på hur sällan funktionshindrade visas i de här sammanhangen.

I katalogen från Nordstrom syns en kvinna i rullstol. Att vi reagerar på det kanske är bevis på hur sällan funktionshindrade visas i de här sammanhangen.


klar

Artikellänk är kopierad

I årets julkatalog från amerikanska Nordstroms är det en bild som sticker ut – även fast den kanske inte borde göra det. På sidan 43 modellar en kvinna i rullstol en tröja. – Det är konstigt att det är underligt, säger Riita-Leena Karlsson , funktionshinderombudsman i Stockholms stad.

De senaste åren har diskussioner blossat upp om hur flickor och pojkars kläder och leksaker framställs i kataloger och vilka etniciteter som framställt – men ännu verkar inte mångfalden omfatta personer med funktionshinder, något som var femte människa själva uppger att de har.

–  Man borde kunna ha rätt till snygga och användbara kläder oavsett om man har ett funktionshinder eller inte, säger Riita-Leena Karlsson, funktionshinderombudsman i Stockholms stad. Nordstrom är ett undantag som haft modeller med funktionshinder sedan 1997. Nu skapar deras julkatalog med en kvinna i rullstol uppmärksamhet, bland annat på länksajten Reddit, där företaget hyllas för sin mångfald. ► LÄS MER: Leksaksjättar kastar om könsroller Metro frågade svenska katalogjättar om de har planer på att ta efter deras exempel. 

– För oss är detta ingen omöjlighet, vi vill spegla de många människorna i våra kataloger och använder modeller när det kan förstärka våra heminredningslösningar, säger Daniela Rogosic, PR-ansvarig på svenska Ikea och tillägger att hon gärna ser att de blir ”ännu bättre” på att representera. 

Ikea-katalogen är världens största trycksak och har tidigare varit i blåsväder efter Metros avslöjande om att kvinnor suddas ut ur katalogen i Saudiarabien. 

Vår andra svenska superbutikskedja är Hennes & Mauritz. De hänvisar till att deras kollektion med kläder till OS i Sotji tidigare i år, där bland andra Kälkhockeyspelaren Per Kasperi och enbente längdskidåkaren Helen Ripa stod modell. 

– Vi utesluter inte att vi kommer ha fler liknande kampanjer i framtiden, säger Lina Wall Borgenbring, presskontakt på Hennes & Mauritz.

Klädjätten säger däremot inget om att också ha med funktionshindrade i andra sammanhang än just i samband med Paralympics. 

Funktionshinderombudsmannen Riita-Lena Karlsson beskriver det som en lång resa innan funktionshindrade syns i media, reklam och underhållning på ett representativt sätt. 

– Alla finns, då är det också viktigt att alla syns.

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro