ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

De kan inte gå på toa när de vill på jobbet

Emelie Nilsson · 13 Dec 2016
Uppdaterad 14 Feb 2017
Brevbärare, busschaufförer och lokförare är tre yrkesgrupper som inte kan styra sina toalettpauser själva.

Brevbärare, busschaufförer och lokförare är tre yrkesgrupper som inte kan styra sina toalettpauser själva. Foto: TT/Montage


Åtta timmars arbetsdag utomhus – utan tillgång till toalett eller möjlighet att värma medhavd mat. Omorganisationen på Bring Citymail har inneburit stora arbetsmiljöproblem för vissa av företagets anställda brevbärare. Här är fler yrkesgrupper som inte kan ta pauser när de vill.

klar

Artikellänk är kopierad

Förra veckan rapporteradeP3 Nyheter om postutdelningsföretaget Bring Citymail där en del av de anställda har fått sådana arbetsvillkor efter en omorganisation att de måste klara sig hela dagarna utan toalettbesök eller möjlighet att värma sin medhavda mat.

Torbjörn Olsson, arbetsmiljöinspektör på arbetsmiljöverket berättar att problemet inte bara finns hos Bring Citymail utan förekommer i andra företag och branscher.

– Ja, det är ju samma sak i andra postutdelningsföretag, för busschaufförer och taxichaufförer för att nämna några exempel. Men det är ju samma regler som gäller där, alla, inte bara de med ett fast arbetsställe, ska ha någonstans att ta paus och att gå på toaletten och man ska ha någonstans att värma och äta sin mat.

Även för busschaufförer är situationen kring pauser och toalettbesök problematisk och förarnas schema ger inga möjligheter till pauser som inte är schemalagda så länge läget inte är akut.

– Det är extremt schemalagt för chaufförerna och om bussen dessutom är försenad kortas de planerade pauserna ner. Säg att en chaufför ska ha 20 minuters paus och kommer in 15 minuter sent på grund av trafiken, då är det bara fem minuter kvar för de andra räknas bort, säger Stephan Gard, huvudskyddsombud för Kommunal på Keolis Söderhallen i Stockholm.

Han berättar att chaufförerna ofta skämtar om att de får välja mellan kaffe eller toalettbesök på sina pauser, men att det egentligen inte är något skämt och att samma problematik förekommer på lunchrasterna. En del förare väljer att inte ta ut några pauser alls om de ligger efter i tidtabell, något som han som skyddsombud ser som ett stort problem. Enligt avtalet mellan fackförbunden och arbetsgivarna har förarna rätt till tio minuters paus efter 2,5 timmes körning.

Vad skulle ni inom Kommunal vilja se för villkor?

– Vi vill se att om en förare kommer in sent med bussen ska det finnas ett klart regelverk som säger att personen ska kunna ta ut sin rast utan att stressas av arga passagerare. Att det alltid ska finnas en reserv som kör iväg bussen och så får den ordinarie föraren hoppa på när den kommer tillbaka, säger Stephan Gard, som menar att det till viss del finns reserver i dag, men inte i den omfattning han önskar.

Michael Svensson, områdeschef på Keolis för innerstadstrafiken i Stockholm, säger att trafiksituationen självklart påverkar.

– Då jobbar vi mycket med våra fria resurser, som vi kallar flexbussar, som är till för att lösa den här typen av situation. Föraren får trycka på en knapp upp till trafikledningen och säga att nu är det risk för att min rast blir uppskjuten. Rast och paus är någonting man ska ta, det är jätteviktigt för återhämtningen.

Sker det då?

– Det finns en del förare som inte vill störa, vara lojala och inte vill ställa till med någonting. Den kategorin finns, men där är vi helt överens med Kommunal och driver den linjen att du självklart ska ta din rast. Det är jätteviktigt.

När det gäller lokförare är det inte heller möjligt att ta en toalettpaus precis när som helst. I fackförbundet Sekos broschyr ”Lokförartips” skriver facklubben för lokförare på SJ Väst att arbetsgivaren egentligen ska schemalägga så kallade arbetspauser i turlistan men eftersom detta inte gjorts får föraren själv ta initiativet till en paus även om det innebär att tåget blir försenat. Men givetvis kan lokföraren bara gå på toaletten i samband med stopp på en station. I broschyren står också att förarens paus inom ett flertal företag som sysslar med tågtrafik att pausen ska vara tio minuter lång och ska tas ut efter 1,5–2,5 timmars arbete.

Inom pendeltågstrafiken är det uttalat att personalen, vid behov, får gå iväg på toaletten vid stationen även om det försenar tåget.– För mig skulle det inte vara något problem att göra det men jag vet att många andra inte vågar gå iväg och riskera att bli sena så de väntar till skiftet är över. Även om det är uttalat att vi får göra det, säger en anställd på Stockholmståg (MTR), som vill vara anonym.

quotation start”Jag vet att många andra inte vågar gå iväg och riskera att bli sena så de väntar till skiftet är över.”quotation end

Eftersom MTR Nordic tog över pendeltågstrafiken i Stockholm under natten till i söndags kan Åsa Elm, kommunikationschef, inte kommentera uttalandet om att många inte vågar gå på toaletten. Men samma regler som innan kommer att gälla.

– Det är ju som det är liksom. Den längsta sträckan är ungefär en och en halv timme, från Tumba till Uppsala. Då får man försöka anpassa sig så att man inte måste gå på toa den perioden. Sedan i vändningarna finns det tid till det, säger hon.

Tågpersonal på SJ har inga bestämda pauser inlagda i sitt schema. Personalen hänvisas till att gå på toaletten när tågen står still på linjen eller kommer in till plattformen eller vid tågmöten, enligt Annie Edwars, presskommunikatör på SJ.

”Toalettbesöken får anpassas efter trafiksituationen, men om någon behöver gå på toaletten, får man naturligtvis göra det även om det kräver att man måste stanna tåget. Som mest arbetar våra tågförare fem timmar i sträck och under de fem timmarna har man absolut rätt att gå på toaletten. Vi har inte uppfattat från våra tågförare att det här skulle vara ett problem. Förarna är väl medvetna om situationen och förbereder sig väl inför ett arbetspass.”, skriver Annie Edwards i ett mejl till Metro.

klar

Artikellänk är kopierad

Emelie Nilsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro