ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"De konstnärliga projekten är A och O"

Katarina Matsson · 13 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
– Modebranschen är så otroligt hård. Man måste leverera två gånger per år, man måste alltid vara inne, och det är väldigt mycket tycke och smak, säger Bea Szenfeld. 

– Modebranschen är så otroligt hård. Man måste leverera två gånger per år, man måste alltid vara inne, och det är väldigt mycket tycke och smak, säger Bea Szenfeld.  Foto: Lotta Imberg


klar

Artikellänk är kopierad

KREATIV. Större och större, snabbare och snabbare. Efter vinsten i dokusåpan ”Fashion house” rullade allt på för fullt för designern Bea Szenfeld. Men för två och ett halvt år sedan drog hon i handbromsen. – Jag förstod inte att det faktiskt måste vara roligt att jobba. Jag fick en ordentlig tankeställare, att antingen så lägger jag ner eller så får jag lära mig att omorganisera, zsäger hon. Nu delar modeskaparen sin tid mellan den kommersiella kollektionen och mer kreativa projekt.

I måndags visades kollektionen för nästa sommar och i dag öppnar ut­ställningen ”Swimwear haute couture” för allmänheten.– De konstnärliga projekten är A och O, säger Bea, som är känd för sin lekfulla och lite galna design.

Vad är ditt första modeminne?– Det var faktiskt när jag kom till Sverige från Polen när jag var tio elva. Min mormor var skräddare och min mamma stickade på beställning, så jag hade alltid haft egensydda kläder. Det var ju det finaste där jag växte upp, men här skulle alla kläder vara köpta i butik. Det var första gången jag kände att det finns ett mode, det finns trender, och plötsligt fanns det något som var rätt och fel.

Har krocken mellan Polen och Sverige påverkat dig?– Ganska mycket. När jag var liten hade vi ransoneringskuponger, ingenting fanns och man lärde sig verkligen att koka soppa på en spik – att sy om, sy in, måla om, fixa till.

Ditt motto är ”too much is never enough” ... – Javisst serru. Det roliga är att mina assistenter också har lärt sig det, så när klockan är tolv på natten och det fortfarande är hur mycket som helst kvar att göra säger de bara ”too much is never enough”. Det funkar för allting, när man ska stoppa i sig kakor på fikarasten är det fantastiskt.

Du jobbar med din pojkvän, hur fungerar det?– Annars skulle vi aldrig kunna umgås, för jag jobbar ju dygnet runt.

Lotta Ahlvar, vd för Moderådet, pekade nyligen ut dig som en favorit och tror att det börjar lossna för dig nu. Är hundåren över? – Så tänker jag varje år, att det här måste vara det sista hundåret. Men jag ska faktiskt inte klaga, för jag är ändå lyckligt lottad som kan göra precis det jag vill. Men det finns ju grader i helvetet, många skulle tänka ”hur orkar du leva så här? Jobba sju da­gar i veckan och kanske inte tjäna så mycket pengar”.

Du kan i alla fall sy dina egna kläder …– Ja, precis. Tänk!

Beas kreativa badkläder

Bea Szenfeld får utlopp för sin kreativitet i baddräktskollek­tionen:– Det är den konstnärliga delen. Där är det verkligen hur många knappar jag vill, hur mycket tyg jag vill. Sedan att baddräkterna är tunga så att man säkert sjunker som en sten, det spelar ingen roll. Självklart finns det en budget, men det behöver inte gå att tvätta. Det behöver faktiskt inte gå att använda alls. Och det är så härligt att få jobba på det sättet, säger hon.

Alla foton tagna av Ulrich Löfgren samt Kristian Loveborg
Alla foton tagna av Ulrich Löfgren samt Kristian Loveborg
klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro