ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

De tar svensk stil till Paris och världen

Joanna Sundberg · 16 Apr 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Paris är modevärldens mecka – och showroomet 0046 är Sveriges fönster mot världen. Det drivs av Stina Karlsson, Christine Prising och Johanna Senyk. 

Paris är modevärldens mecka – och showroomet 0046 är Sveriges fönster mot världen. Det drivs av Stina Karlsson, Christine Prising och Johanna Senyk.  Foto: Kristofer Sandberg


klar

Artikellänk är kopierad

0046 är Sveriges landsnummer och världens första ­inter­natio­nella plattform för svensk design, kultur och formgivning. Metro träffade ­projekt­ledaren Christine Prising för att diskutera självsäkert mode, Paris och varför svensk livsstil är het utomlands.

– 0046 startade för att svenska modedesigner skulle erbjudas hjälp att etablera och lansera sig internationellt, berättar Christine Prising när Metro besöker henne och kollegerna Johanna Senyk och Stina Karlsson i showroomet för svenska designer utomlands, i Paris.

Paris är Europas modemecka och det är inte en slump att 0046, med sin adress på fashionabla Rue Saint Honoré, är granne med minivaruhuset ­ Co­lette, där hippa parisare shoppar Försvarets Hudsalva.– Finns du inte i Paris finns du inte, resonerar världen. Svenskt mode har självförtroende och det ger resultat, säger Christine Prising.

I Sverige finns flera begåvade kreatörer. Dock råder stor konkurrens. – Marknaden är liten och svenskar köper välkända märken och är priskäns­liga, inte så kvalitetskräv­ande, förklarar Christine Prising.

Resultatet: Allt fler svenska modeskapare söker sig till internationell mark – och vi blir allt hetare.– Framför allt är vår livsstil attraktiv, vi är medvetna, sunda, mer jämlika – mer moderna. Det är vi bäst på – ett smart, modernt mode.

"Paris en naturlig utgångspunkt"

PRISBELÖNT. Den prisbelönte designern Rickard Lind­qvist är en av utställarna i 0046 showroom. Lindqvist har jobbat för bland andra Vivienne Westwood, Nudie Jeans och Filippa K.

Varför ställer du ut i Paris?– Våra kläder upplevs vara lämpade för en internationell marknad. Då är Paris en naturlig utgångspunkt.

Hur tror du att initiativ som 0046 gynnar svenska designer internationellt?– De är viktiga då Sverige saknar ett moderåd och en modevecka av internationell tyngd. Samtidigt har flera märken varit duktiga på att bygga sina varumärken utomlands.

Varför tror du att svenskt mode är så populärt utomlands?– Svenska designer har varit duktiga på att fånga upp internationella trender, samtidigt som viss egenart be­hållits.

klar

Artikellänk är kopierad

Joanna Sundberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro