ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

De tror sig kunna lösa upphovsrättsproblemen

Aron Andersson · 18 Nov 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Kanske är det inte så märkligt att Joi Ito förespråkar just Creative Commons, han är vd för den ideella föreningen. Men så har han också haft rätt förut. Businessweek har utnämnt honom till en av de 25 mest inflytelserika på webben i år.

Kanske är det inte så märkligt att Joi Ito förespråkar just Creative Commons, han är vd för den ideella föreningen. Men så har han också haft rätt förut. Businessweek har utnämnt honom till en av de 25 mest inflytelserika på webben i år. Foto: Tom Solo


klar

Artikellänk är kopierad

Barack Obama med familjen.
Barack Obama med familjen.Foto: David Katz/Obama for America
Zuma och Gwen Stefani.
Zuma och Gwen Stefani.Foto: Dannis Stefani

Upphovsrätten står i centrum för fildelningsdebatten, där författare och artister ställs emot piraterna. Joi Ito tror snarare på ett mellanläge, Creative Commons.Att hitta en lösning på upphovsrättskonflikten är en uppgift värd Nobelpriset inom IT, om det hade funnits. Joi Ito menar att lösningen redan finns, att den heter Creative Commons, och att den kommer att vara lika revolutionerande som webben en gång var.– Det är väldigt likt internet och webben, att låta saker kopplas samman. De andra började akademiskt men här tog det sin början med kommersiellt innehåll.

Fortfarande finns ett stort motstånd mot Creative Commons, som i grund och botten är en uppsättning nya rättighetslicenser, skapade för att främja delningskulturen och samtidigt skydda upphovsmannen. 

De stora förlagen och film- och musikbolagen spjärnar fortfarande emot.– Hela lösningen finns inte i Creative Commons. Det har löst det på ett fiffigt sätt för vissa områden och vissa typer av kreatörer, men eftersom det mesta bygger på att du inte får betalt är det svårt att kalla det en lösning, säger Helene Miksche som är jurist på Bird & Bird och rättighetsexpert.

Nya affärsmodeller är en viktig del av lösningen som inte alla är beredda att ta till sig. Själv tar Joi Ito amerikanska rockbandet Nine Inch Nails som exempel. De släppte sitt senaste album för gratis nedladdning från nätet, med olika paket som tillval där du betalade för att få skivan hem. Det dyraste alternativet, en specialutgåva i endast 2 500 exemplar, för 300 dollar, sålde slut på nolltid.– Det är alldeles uppenbart att nya affärsmodeller behövs. Samtidigt måste man vara realistisk och inse att till exempel konserter inte drar in lika mycket pengar som skivförsäljning, säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro