ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

De vill få fler att cykla till jobbet i vinter

Fredrik Samuelson · 2 Dec 2018
Uppdaterad 2 Dec 2018
År 2015 cykelpendlade sju procent av Stockholms läns invånare. Målet att arbetspendlingen med cykel ska öka till 20 procent år 2030.

År 2015 cykelpendlade sju procent av Stockholms läns invånare. Målet att arbetspendlingen med cykel ska öka till 20 procent år 2030. Foto: Pixabay


Majoriteten av alla resor som görs i Stockholms län i dag är kortare än fem kilometer – ett avstånd där cykeln kan vara snabbare än bilen. Nu gör tio kommuner i länet en gemensam kampanj där 500 invånare har utsetts till att bli vintercyklister. Syftet är att få fler att cykelpendla till jobbet även vintertid.

klar

Artikellänk är kopierad

Kampanjen för ökad vintercykling startade den 1 december. De kommuner som deltar är Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Sollentuna, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Vallentuna och Österåker.

År 2015 cykelpendlade sju procent av länets invånare, enligt landstinget. Målet att arbetspendlingen med cykel ska öka till 20 procent år 2030.

– Utöver att cykelpendling bidrar till minskad klimatpåverkan så ger det även en daglig motion som många kanske har svårt att hitta tid för annars. Förhoppningen är att de som deltar kommer att fortsätta cykla under kommande år och att de även uppmuntrar fler i sin omgivning att göra detsamma, säger Jessica Elmgren projektledare för Hållbart resande i Sundbybergs stad, i ett pressmeddelande.

Dubbdäck till vintercyklister

Intresset för kampanjen har varit stort och bland över 3000 sökande har cirka 500 medborgare valts ut i de tio kommuner som deltar.

Cyklisterna får vinterdäck monterat på sina cyklar och ska pendla minst tre kilometer, minst tre gånger i veckan samt rapportera in sina cykelturer under kampanjperioden.

Ökad satsning på sopsaltning

I majoriteten av de deltagande kommunerna används sopsaltning som driftsmetod för snöröjning på vissa utvalda stråk. Det innebär att snö och is borstas bort från cykelbanan och därefter läggs en saltlösning ut som motverkar isbildning. För cyklisten blir det som att cykla på barmark.

Här finns en karta som visar vilka cykelstråk som underhålls med sopsaltning i Stockholms län.

pil
Så skyddar du dig

Vid färd i mörker ska cykeln vara utrustad med:* Belysning med fast sken, fram och bak.* Vit reflex fram.* Röd reflex bak.* Orangegul eller vit reflex åt sidorna eller godkända däck av vitt reflekterande material.* Alla cyklister bör använda hjälm.

Källa: Källa: NTF

klar

Artikellänk är kopierad

Fredrik Samuelson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro