ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

De vill göra forskningen mer tillgänglig: "Finns stor kunskapstörst"

Gustaf Larsson · 24 Feb 2019
Uppdaterad 25 Feb 2019
Magnus Bremmer, grundare av "Bildningspodden", driver nya sajten Anekdot.

Magnus Bremmer, grundare av "Bildningspodden", driver nya sajten Anekdot. Foto: Niklas Björling / Unsplash


En podcast med fokus på bildning har ynglat av sig till ett digitalt magasin på samma tema. På sajten Anekdot riktar sig innehållet till såväl gymnasieelever och studenter, som forskare. En bred allmänhet är väldigt kunskapstörstande i dag”, säger chefredaktören Magnus Bremmer.

klar

Artikellänk är kopierad

Den populära podcasten ”Bildningspodden” har sedan 2015 bjudit in några av landets mest kunniga personer, för att fördjupa sig i allt från kändisars historia till Aristoteles.

Nu har de utvecklat konceptet ytterligare, i och med det digitala magasinet anekdot.se – ett samarbete mellan Stockholm universitet och Kungliga Vitterhetsakademien. Syftet är att sprida forskningen till en bredare massa, menar chefredaktören Magnus Bremmer.

– Det ska inte behövas någon förkunskap för att hänga med i våra samtal eller texter. Jag mår dåligt av tanken på att en person som faktiskt intresserar sig för vad en forskare vill säga inte hänger med ens inledningsvis.

quotation startDet handlar ofta att konkretisera, snarare än att förenklaquotation end

– Men vi vill heller inte göra avkall på all komplexitet. Det handlar ofta att konkretisera, snarare än att förenkla. Det är lättare att förhålla sig till Michel Foucaults maktteori om man också får veta lite om hans studietid i Uppsala där han körde runt i en Jaguar iklädd sammetskostym, säger han.

Vill göra det de själva saknade

Genom att tillgängliggöra och sprida forskningen på det här sättet – som är ett av universitetens tre uppdrag, jämte att utbilda och forska – hoppas Magnus Bremmer att fler ska lockas till universitetslivet.

– Vi vill göra någonting som vi själva hade velat ha när vi gick i gymnasiet och skulle börja plugga på universitetet – en ingång till forskningen. Och det vi gjort i podden ligger faktiskt inte så långt ifrån vad som händer på ett seminarium.

Vilken nytta kan studenter ha av er sajt?

– Vi får många mejl från både lärare på gymnasienivå och lektorer på universitet som använder vårt material i sin undervisning. Vårt innehåll kan bli en introduktion till ämnen, en ingång till fördjupningen, säger han och fortsätter:

– Jag har bland annat hört en lyssnare säga: “Nu vågar jag läsa Hegel!”, den tyska 1800-talsfilosofen. Vårt avsnitt om honom hade avdramatiserat teorierna och introducerat till tänkandet. Den typen av kommentarer blir jag som gladast för, när vi har tagit en person över en tröskel.

quotation startVi lever lite grann i en historielös tidquotation end

På Anekdot är det etablerade forskare som står för innehållet, och i fokus kommer den humanistiska, akademiska kunskapen att vara – ofta ur ett historiskt perspektiv.

– Min bild är att en bred allmänhet är väldigt kunskapstörstande i dag. Det stora genomslag som ”Bildningspodden” tidigt fick hade nog mer med det att göra än exakt vad vi gjorde. Vi lever lite grann i en historielös tid – människor vill lära sig mer, också för att förstå sin egen tid.

klar

Artikellänk är kopierad

Gustaf Larsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro