ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

De virtuella världarnas värde – en miljard dollar

Metroteknik.se · 21 Mar 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
World of Warcraft är fortfarande den största virtuella världen. Bilden är från World of Warcraft: the Burning Crusade.  

World of Warcraft är fortfarande den största virtuella världen. Bilden är från World of Warcraft: the Burning Crusade.   Foto: Scanpix/Blizzard


klar

Artikellänk är kopierad

NÄTSPEL. Marknaden för virtuella världar växer så det knakar och värderas nu till över en miljard dollar bara i västvärlden. Det skriver Screen digest i en studie, enligt BBC News. Rapportens författare, Piers Harding-Rolls förutspår att vinsten från virtuella världar kommer överstiga 1,5 miljarder dollar år 2011. Fortfarande är det prenumerationsbaserade världar som World of Warcraft som står för 87 procent av marknaden. Men den kraftigaste utvecklingen väntas när storbolagen vill in i de virtuella världarna för att marknadsföra "vanliga" produkter. – Ett helt spann av olika  genrer och utrymmen håller på att skapas, säger  Piers Harding-Rolls till BBC.– Det finns många saker som driver utvecklingen. Nu har vi sett ett skifte från traditionella spel till mer avslappnade världar.Enligt Piers Harding-Rolls är en mängd ny genrer av virtuella världar på stark frammarsch: • Virtuella världsuppbyggnadsspel som Second Life.• Virtuella världar för husdjur som Neo pets• Puzzelspel i virtuella världar• Sportspel där man kan bygga upp en karaktärs styrka och färdigheter. Screen digest förutspår att över 10 miljoner människor i Europa och Nordamerika kommer prenumerera på tjänster i virtuella världar år 2011, och att många miljoner kommer spela spel drivna av reklam eller finansierade av andra betalningsmetoder.  

klar

Artikellänk är kopierad

Metroteknik.se
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro