ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Decibel hetare än hästkrafter

Billy Andersson · 18 Okt 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
Bilindustrin närmar sig underhållningsindustrin alltmer. Förutom att bilarna börjar likna rullande underhållningscentraler används ofta dj:er eller artister i marknadsföringen av nya bilar. Å andra sidan har intresset för bilkulturen ökat inom underhållningsindustrin. Giftermålet mellan de två branscherna är spektakulärt och i många fall lönsamt för båda parter. Här demonstrerar två dj:er möjligheterna till maffigt ljud i en Toyota Hiace.

Bilindustrin närmar sig underhållningsindustrin alltmer. Förutom att bilarna börjar likna rullande underhållningscentraler används ofta dj:er eller artister i marknadsföringen av nya bilar. Å andra sidan har intresset för bilkulturen ökat inom underhållningsindustrin. Giftermålet mellan de två branscherna är spektakulärt och i många fall lönsamt för båda parter. Här demonstrerar två dj:er möjligheterna till maffigt ljud i en Toyota Hiace.


Stereon nya guldgruvan för bilindustrin

klar

Artikellänk är kopierad

Slash – den nya tidens bilförsäljare.
Slash – den nya tidens bilförsäljare.Foto: VW.COM

Vad är viktigast med en bil? Att köra den eller lyssna på den? Svaret är långt ifrån självklart. Eller, det beror på vem du frågar. I höst skickar Volkswagen i USA med en elgitarr till alla som köper eller hyr de vanligaste modellerna från VW. Gitarren från First Act har en inbyggd förstärkare så användarna kan bara plugga in gitarren i bilens ljudanläggning och riffa loss. Ungefär som Slash, gitarrhjälten från Guns N’ Roses, gör i reklamfilmen för VW. Frågan om vad som är viktigast, att köra eller lyssna, är alltså inte irrelevant. Volkswagen är i skriande behov av att föryngra sin image. Konceptbilarna Iroc och Type A är tydliga exempel på åt vilket håll VW är på väg. Att låta hårdrocksgitarrister bli företrädare för varumärket kan däremot kännas desperat, även om det naturligtvis är en stor dos av humor i reklamkampanjen. Men profileringen på ljudanläggningen är inte så udda som man först kan tro. VW är långt ifrån ensamma om att bygga sina bilar runt musik. Systerföretaget Audi har till exempel satt in en lyxanläggning från Bang & Olufsen i sina värstingmodeller. När Volvo utvecklade C 70 och C 30 var ett av de viktigaste kraven att bilarna hade bra ljud. Med varje bil följer även en cd med specialkomponerad musik.Musikkanalen MTV:s bilprogram ”Pimp my ride” har skjutit på utvecklingen ytterligare. Hiphopstjärnan Xzibit och hans mekarkompisar i programmet gör om skrotbilar till rullande underhållningscentraler. Det är en trend som ingen biltillverkare i dag kan bortse ifrån, samtidigt som fler än VW behöver föryngra sin publik. I Sverige är snittåldern för nybilsköpare över 51 år, enligt undersökningsföretaget Experian. När Volvo tog fram sina nya modeller C 70 och C 30 var design och ljud viktigast. Volvo vänder sig vanligtvis mot familjer eller äldre köpare, men de här bilarna siktar in sig på yngre köpare utan barn. De nya bilarna har högtalare från danska Dynaudio och det är första gången som Volvo låter ett annat varumärke synas i deras bilar. Hans Lahti på Volvos utvecklingsavdelning säger att bilarna har kommit så långt i sin utveckling att man måste hitta finesser i marginalen för att konkurrera. Det vill säga design och ljud. – I dag har alla bilar bra prestanda och bra säkerhet så därför måste man konkurrera med utrustning som bra ljudanläggningar, säger han.Men det finns även en uppsida för tillverkarna som de inte så gärna talar om. Patrick Szutkiewicz är vd för ljudanläggningsbutikerna MDS. Han vet vilken utrustning tillverkarna sätter i bilarna och vad de tar betalt. Han slutsats är att ljudanläggningar är den nya guldgruvan för bilindustrin. – Biltillverkarna tar ut bra marginaler på ljud. För ett ljud som vi skulle ta 5 000 kronor för kostar 30 000 kronor som extrautrustning hos biltillverkarna. Det är marginaler som de aldrig skulle kunna ta på till exempel skinnklädsel, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro