ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

hela denna artikel är en annons

Del 2: Svenskt samarbete ger bättre stadsluft i Indien

Metro · 29 Mar 2019
Uppdaterad 15 Apr 2019

Smidigt navigerar de eldrivna taxi-trehjulningarna, så kallade podtaxis, runt på Stockholms gator. Samma podtaxi-verksamhet kan du se i Indien. Där pågår just nu också ett test av batteribytesstationer för att göra det mer kostnadseffektivt för taxiverksamheterna att välja ett miljösmart alternativ till landets alla tuk-tuks.

klar

Artikellänk är kopierad

pil
Projekt återhämtning

I artikelserien ”projekt återhämtning” kommer vi i tre delar gå djupare in på vilka utmaningar vi står inför, smarta innovationer och människor som jobbar med att göra vår planet renare.

Läs del ett i Projekt återhämtning här.

I Indien är trehjulingar, så kallade tuk-tuks, ett populärt transportmedel. I Indien och i många andra länder har detta blivit ett stort miljöproblem. I dag är luften i New Delhi så förorenad att det kan jämföras med att röka tre paket cigaretter om dagen.

– I Indien producerar Fortum mycket el från våra solkraftsparker. Den vill vi förstås använda till något riktigt vettigt och en av de sakerna är att rensa upp luften i städer som New Delhi och Mumbai. De har ett tiotal miljoner invånare var, som alla andas in dålig luft varje dag, säger Erik Tutzauer, projektledare på Fortum.

Energiföretaget Fortum har sedan tidigare storskalig solkraftsproduktion i Indien och tillsammans med svenska elfordonsföretaget Clean Motion, som också har verksamhet i Indien, gick de ihop för att hitta en lösning på problemet.

Lösningen blev battery swapping. Konceptet innebär att förare som kör eldrivna taxipodar kan åka förbi en batteriutbytessstation och lämna in sitt batteri och hämta ut ett nytt fulladdat batteri.

Kostnadseffektivt alternativFör att kunna genomföra en storskalig omställning till eldrift måste det finnas kostnadseffektiva alternativ för operatörer och förare menar Erik Tutzauer. Genom samarbetet mellan Fortum och Clean Motion minskas kostnaderna radikalt för taxiverksamheterna. Dels för att batteriet står för halva inköpspriset av en eldriven trehjuling, dels för att batteribytet gör att det bara tar någon minut att ”ladda fullt” och därmed tar bort behovet av att stå och ladda. I praktiken betyder det för taxioperatören en halvering av inköpspriset per fordon,  samtidigt som varje enskild eldriven trehjuling kan användas dubbelt så länge eftersom de inte behöver stå still och ladda.eftersom det är Fortum som faktiskt äger batterierna,

– När vi gör det mer lönsamt att köra eldrivna trehjulingar än på traditionella bränslen så kommer ju alla taxibolag vilja göra det. Och då kommer vi kunna göra världen mycket renare där det verkligen gör stor skillnad, säger Erik Tutzauer.

Batteriet väger cirka 12 kilo och är enkelt att ta loss och byta. I laddningsskåpet får batterierna lugnt laddas upp i rätt temperatur vilket sparar på batteriet.
Batteriet väger cirka 12 kilo och är enkelt att ta loss och byta. I laddningsskåpet får batterierna lugnt laddas upp i rätt temperatur vilket sparar på batteriet.

Stora fördelarDagens eldrivna trehjulingar har en ungefärlig räckvidd på en mil, sen måste föraren ladda fordonet. Med battery swapping får fordonet längre räckvidd eftersom att batterierna är så pass små att det lätt går att ta med sig två batterier i fall det skulle krisa. När energin i batteriet är slut åker förarna tillbaka för att hämta ett nytt och det gamla batteriet får stå kvar för att återigen laddas upp på laddningsstationen.

Verksamheten som sedan 14:e december fått prova battery swapping ligger vid ett shoppingcenter utanför New Delhi. Erik Tutzauer berättar att taxibolaget tidigare hade 30 fordon, men bara 15 förare eftersom att de eldrivna podarna krävde att stå still medan de laddades. Nu när de fått en batteriutbytesstation kan de i stället ha 30 fordon och 30 förare som hela tiden är i rullning, så rent ekonomiskt är det en stor fördel att slippa låta fordonet stå och ladda.

”Kommer att komma på bred front”Trots att testet pågår fram till maj har Fortum redan fått många förfrågningar från kunder som vill prova och planen är att sprida lösningen brett.

– Bara i Indien körs det hur många trehjulingar som helst och vi som ett enskilt energiföretag kommer inte kunna mätta den marknaden själva. Så vi pratar med andra företag, för i detta är vi inte konkurrenter utan vi måste samarbeta för en bättre och renare värld. Det är alla med på. Vi delar gärna med oss av vår teknologi, hur det funkar och vilka problem vi stött på. Den öppenheten måste till för att snabbt kunna göra detta mycket större, säger Erik Tutzauer.

Och större verkar det bli. Responsen som Fortum fått är slående bra och Erik Tutzauer tror detta bara är början.

– Oavsett vad vi på Fortum gör så kommer battery swapping komma på en ganska bred front, för nu har vi dragit igång en marknad. Och vi har lyckats bevisa att denna teknologi är överlägsen både ekonomiskt och tekniskt. Så det kommer att komma och det känns väldigt bra, för det blir bättre för oss alla, säger Erik Tutzauer.

Läs mer om Fortums hållbarhetsarbete här!

klar

Artikellänk är kopierad

Metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro