ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Den farliga sommarvärmen – så undviker du att drabbas

Anton Gustafsson · 26 Jul 2019
Uppdaterad 26 Jul 2019

Sol och bad i alla ära, men man måste även se upp så att det inte blir för mycket av det goda. Foto: TT


Utöver allt det härliga som högsommarvärmen för med sig kan värmen även vara skadlig för hälsan. Uttorkning och värmeslag är två åkommor man bör akta sig för när temperaturerna stiger. Metro har pratat med en läkare som tipsar om vad man ska hålla utkik efter för att inte fara illa i värmen.

klar

Artikellänk är kopierad

pil
I korthet

Vad: Helgen väntas bli väldigt varm med temperaturer över 30 grader på fler håll i landet. I vissa delar av norra Sverige har det utfärdats en klass 1-varning på grund av värmen.

Var: I hela Europa.

När: I helgen.

Vilka: Enligt SMHI.

Hur: Det förväntas bli runt 30 grader varmt i stora delar av landet.

Varför: ”Vi har ett lågtryck på Atlanten som ligger lite längre söderut än vanligt. Det här bygger upp ett högtryck över Västeuropa och upp över oss och då dras det upp varm luft från Afrika in över Europa”, enligt SMHI.

LÄS MER
Extremväder skördar liv runt om i världen – Så här illa kan det bli i Sverige

Högsommarvärme innebär glass, bad och semester för de flesta. Men om man inte skyddar sig mot värmen kan det gå illa.

Två av de åkommor man kan råka ut för om man inte är försiktig i solen är uttorkning och värmeslag.

– Värmeslag uppstår när kroppens reglering av värme sätts ur spel och man inte lyckas sänka temperaturen med hjälp av svettning som man gör i vanliga fall. Då ökar kroppens temperatur som när man har feber, och värmeslag får man när kroppstemperaturen närmar sig 40 grader, säger Elda Sparrelid, chefsläkare på Stockholms läns landsting.

Elda Sparrelid, chefsläkare på Stockholms läns landsting.Foto: Anna Molander

Vilka symtom ska man se upp med när det gäller värmeslag?

– Man kan känna sig yr, pulsen blir onormalt hög, andningen blir ansträngd och man blir ovanligt trött och matt. Känslan kan liknas vid den när man har hög feber.

Risken för värmeslag börjar redan när kvicksilvret tar sig upp över 25 grader, men då är risken fortfarande ganska liten. Men ju varmare det blir viktigare blir det att lyssna på kroppens signaler. Man kan även förbereda sig på varma dagar genom att dricka ordentligt med vatten och äta mat med mycket vätska i som frukt och grönsaker.

– Man ska även undvika att hålla på med fysisk aktivitet när det är som varmast då det kan bidra till att hetta upp kroppen ännu mer.

Att dricka ordentligt med vatten är viktigt om man vill undvika uttorkning och värmeslag.Foto: Henrik isaksson/TT
LÄS MER
Extremvärme och löpträning – det här ska du tänka på

I extrema fall kan värmeslag vara väldigt farligt och det kan uppstå skador på viktiga organ som hjärna, lever och njurar om man inte gör något åt symtomen. Elda Sparrelid tipsar om vad man bör göra om någon i ens närhet drabbas av värmeslag.

– Först och främst ska man ta personen bort från solen och in i skuggan, eller till ett svalt rum om det finns. Sedan ska man försöka dricka och kyla ner sig så mycket som möjligt med hjälp av till exempel vatten och blöta handdukar. En kall dusch kan också hjälpa då en sådan kyler ner blodet, som i sin tur kyler ner resten av kroppen. Men om kroppstemperaturen inte går ner bör man ringa till vårdguiden 1177 så kan de ge ytterligare råd eller bedöma om man behöver uppsöka sjukvården.

Uttorkning är också något man bör se upp med när värmeböljan slår till.

– Man blir uttorkad när det råder en obalans mellan hur mycket vätska kroppen gör av med genom svettning och urin och hur mycket vätska man får i sig. Då hamnar man i ett läge med för lite vätska i blodet, vilket gör att det blir koncentrerat och mindre blodvolym Då blir det jobbigt för hjärtat att upprätthålla blodtrycket.

Symtomen kan vara yrsel, hög puls och en allmän trötthet, precis som vid värmeslag. Men det finns ett symtom som är särskiljande för uttorkning.

– När man är uttorkad får man nästan alltid minskade urinmängder. Urinen blir även koncentrerad och mörk, så det är något man bör hålla koll på om man har varit ute i värmen länge.

För att undvika uttorkning gäller det såklart att dricka mycket vatten. Men det finns saker man bör låta bli att dricka när värmen är som värst.

– Man ska helst undvika alkohol och andra söta drycker såsom läsk, de snabbar på uttorkningen. Om ändå dricker alkohol eller läsk bör man hela tiden varva det med vatten så att man håller vätskenivån uppe i kroppen.

En öl i solen är svårslaget. Men när det blir riktigt varmt bör man vara försiktig med hur mycket alkohol man dricker. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

De som löper störst risk att drabbas av uttorkning och värmeslag är äldre, barn och andra som inte kan sköta sitt drickande och ätande helt själv.

– Det är väldigt viktigt att man inte bara tänker på sig själv i sådana lägen. Man måste ha koll på dem som är sämre rustade för att klara av värmen genom att hjälpa dem att dricka regelbundet till exempel.

LÄS MER
Så håller du ditt hem svalt när värmen kommer
klar

Artikellänk är kopierad

Anton Gustafsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro