ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Den här reklamen för 10-åringar anses sexistisk

Tomas Lundin · 19 Dec 2014
Uppdaterad 21 Dec 2014

klar

Artikellänk är kopierad

Att marknadsföra en bokklubb för 10-åringar med smink är inte okej, enligt Reklamombudsmannen. Utskicket från bokklubben Girl:IT fälls för könsstereotyp reklam. 

Det som fått en person att göra en anmälan är en ett erbjudande i en broschyr som skickats ut till hushåll. Om du börjar prenumerera på bokklubben inom sju dagar får du en makeup-väska står det. Erbjudandet illustreras av två flickor som kramar om varandra och ler. 

”Det visar en stereotyp bild av könsrollerna då det förmedlar att tjejer förväntas tycka om smink och värna om sitt utseende”, skriver anmälaren.

Och får medhåll av Reklamombudsmannen. 

”Reklam som visar en stereotyp syn på könsrollerna och som därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt anses enligt praxis vara könsdiskriminerande”, skriver RO i sin bedömning. 

Flickorna på bilden är tydligt sminkade vilket enligt RO skickar en signal om att det förväntas av flickor att de ska sminka sig.

Ansvariga för Girl:IT hävdar att det inte kan ses som könsdiskriminerande att lämna erbjudanden som väntas tilltala målgruppen, som i det här fallet är flickor i åldern 8 till 14. 

”Klubbens erbjudanden, böcker och paket är därför inriktade på ämnen, läsning och saker med ett innehåll som bland annat, enligt annonsörens erfarenhet, kan förväntas intressera målgruppen.”

Annonsören kallar det långsökt att reklamen skulle framställa flickor på ett nedvärderande sätt. 

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro