ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Den här reklamen kallades porr” – fälls

Tomas Lundin · 8 Okt 2015
Uppdaterad 9 Okt 2015

Foto: Lush


Företaget ville hylla vanliga kroppar och visade upp anställda i all sin härlighet. Nu har reklamen fällts i Australien.

klar

Artikellänk är kopierad

I reklamen står tre Lush-anställda nakna rakt upp och ner med ryggen mot kameran.

”Vi föredrar att vara nakna, precis som över 100 av våra produkter”, var budskapet från skönhetsföretaget, som undviker förpackningar av miljöskäl, skriver Smart Company. 

Reklamen sattes i skyltfönster till de egna butikerna i Australien, men resulterade snart i anmälningar till Australiens motsvarighet till Reklamombudsmannen. En person menade att bilden var ”pornografisk” och att det inte gick att ”skydda” barn från den. 

Även om ombudsmannen inte höll med om att det rörde sig om porr fälldes Lush. En anledning var enligt Fast Company att det var fyra kvinnor. Hade det varit en naken kvinnostjärt hade Lush antagligen friats, men tydligen är fyra stjärtar tre för mycket. 

► LÄS MER: ”Tjejer vill ha tjejiga skor” – nu fälls reklamen Lush säger att de är stolta över kampanjen som både handlar om att sprida positiva kroppsideal och budskap om förpackningsslöseri. 

– Vi fick en handfull klagomål, vilket är ganska futtigt jämfört med de tusentals stöttande meddelanden, hyllningar och ”gilla”-markeringar vi fått från föräldrar, lärare och återförsäljare, för att inte tala om alla de hundratusentals som gått förbi våra butiker, säger Peta Granger, chef för Lus Australien till Fast Company. 

Hon frågar sig om utslaget blivit detsamma om det hade varit stereotypa ”perfekta” kroppar som använts.

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro