ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Den lilla mjödtillverkaren vann mot jätten – så fick de Systembolaget att backa

Aron Andersson · 12 Feb 2015
Uppdaterad 12 Feb 2015
Ett hål i mitten av cirkeln har gjort att Systembolaget nu godkänner Mjödhamnens smakdiagram.

Ett hål i mitten av cirkeln har gjort att Systembolaget nu godkänner Mjödhamnens smakdiagram. Foto: Maria G NIlsson / Montage


Först ville Systembolaget förbjuda mjödtillverkaren att använda smakdiagram. Men nu har de vikt ner sig – efter att diagrammen fått små hål i mitten.

klar

Artikellänk är kopierad

– Vi gjorde en minimal justering. Vi gjorde ett hål i mitten, säger Mjödhamnens vd Johan Pihl.

Det lilla hålet i mitten av cirkeldiagrammet var tillräckligt för att Systembolaget skulle godkänna mjödtillverkarens smakdiagram. Men när hålet inte fanns var Systembolaget alltså beredda att stämma företaget.

– De är till förväxling lika. Vår bedömning är att det är i strid med marknadsföringslagen, sa Ida Thulin, biträdande presschef på Systembolaget, då till Metro. 

Men den enda skillnaden mot då är alltså ett hål precis i mitten av cirkeln. Mjödhamnens diagram är sedan tidigare gröna och bruna. Systembolagets är svarta och vita. Systembolagets diagram har dessutom en svart cirkel runtom. Ändå tyckte Systembolaget att cirklarna var för lika, tills hålet tillkom.

– Vi har kallat de här cirklarna för ”smakcirklar med kryphål”. Sedan får man fundera själv på vem det är som kryper, säger Johan Pihl.

Eftersom Mjödhamnen stod på sig och förklarade att de inte tänkte vika sig för Systembolaget uppmärksammades frågan av flera medier. De två parterna har sedan dess förhandlat, och har nu nått fram till kompromissen med de nya cirklarna.

– De har gjort förändringar som båda parter är nöjda med och vi anser att de inte längre gör intrång i Systembolagets varumärke. Även om det handlar om ett litet hål, är det en tydlig skillnad i den nya utformningen av deras cirkeldiagram jämfört med den som vi vände oss emot, säger Systembolagets presschef Lennart Agén.

Är det inte en väldigt liten skillnad mot tidigare?

– Nej, jag tycker inte det. Risken för sammanblandning är betydligt mindre än vad den var i det förra läget och det nya förslaget tycker vi känns okej.

Mjödhamnen kommer att dela med sig av de nya cirklarna och även låta andra använda dem i sin marknadsföring.

– Jag tror att om vi hade efterfrågat det här hålet i början när de kontaktade oss så hade de nog inte sagt ok. Min teori är att nu efter all uppmärksamhet och kritik så letar de efter en utväg, säger Johan Pihl.

►LÄS MER: Systembolaget stämmer mjödbryggare: Sluta använda cirklarna

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro