ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Deras modeapp är som en virtuellt köpcenter”

Josefin Svenberg · 28 Nov 2013
Uppdaterad 1 Dec 2013

Två unga, modeintresserade tjejer ville ha tillgång till sina garderober var de än var – och skapade en mobilapp. Nu hjälper de tusentals användare med samma problem och har fått flera utmärkelser.

klar

Artikellänk är kopierad

Josephine Eskilsson och Felicia Åkerlind har skapat appen ”My closet room”.
Josephine Eskilsson och Felicia Åkerlind har skapat appen ”My closet room”.Foto: Johannes Vimmlis Norlander Vimmlis.se
Appen "My closet room".
Appen "My closet room".

Det började som en skoluppgift där eleverna skulle försöka hitta en lösning på ett vardagsproblem – och två år senare driver bästa vännerna Felicia Åkerlind och Josephine Eskilsson ett aktiebolag för sin mobilapp "My closet room".

– Vi är båda väldigt modeintresserade och började fundera på hur man kunde få tillgång till sin garderob och sätta ihop outfits när man inte var hemma, berättar Felicia.

Lösningen blev en app där användaren kan fota och frilägga bilder på sina klädesplagg, för att sedan sätta ihop dem till outfits eller kollage i mobilen. Dessa kan man sedan spara i appen eller skicka till sina vänner.

– Förutom att man kan ha sin egen garderob i mobilen finns det även möjlighet att mixa och matcha sina egna plagg med kläder från olika webbshoppar och designers som vi samarbetar med, till exempel Nelly, Bubbleroom och Naim Josefi, säger Josephine.

– Betaversionen lanserades i somras, men när den nya versionen kommer efter årsskiftet ska man kunna köpa plagg direkt i appen, så att den blir ett virtuellt köpcenter.

20-åringarna från Kalmar blev tvåa när Stiftelsen Skapa utsåg ”Framtidens innovatör 2013” och på Internetworlds lista ”Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2013” hamnade de på tionde plats.

Betaversionen som finns för Iphone och Android har i dagsläget 8 000 användare, varav 55 procent kommer från USA och 30 procent är svenskar. När den nya versionen lanseras är det första delmålet att nå 100 000 användare.

– Ett annat mål är att utöka och bredda antalet företag och brands vi samarbetar med. Sedan är tanken att vi ska kunna livnära oss helt på det här. Vi är väldigt målmedvetna och vet att så länge vi har en grym produkt så kommer det att gå bra, säger Felicia.

Ljus framtid för apputvecklare

Förra veckan lade studenten Johan Brännborn ut sin app Drinkappen på AppStore.

Nu är den femma på topplistan i kategorin Mat & Dryck och Johan Brännborn har börjat drömma om ett eget apputvecklingsföretag. – Jag gillar att få använda min kreativitet och är glad att folk uppskattar vad jag gjort, säger han.

Han pluggar cross mobile publishing på Malmö Yrkeshögskola och rekommenderar andra att välja samma väg.

– Min app är gjord i HTML, CSS och Java och det är något som alla kan lära sig. Det ligger rätt i tiden, säger han.

Den uppfattningen delas av organisationen Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist.

– Framtiden ser väldigt bra ut. De som ser problem och kan formulera lösningar kommer att bli lyckosamma, säger hon. – Man har väldigt lite lager och binder väldigt lite kapital. Det är så enkelt att flyta igång.FREDRIK STJERNSTRÖM

klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro