ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Designa drömbilen på nätet

Billy Andersson · 27 Feb 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Hux flux så blev det en bil … nej, men däremot är nya Flux det vinnande bidraget i Peugeots årliga designtävling. Till hösten kan man få se den på bilmässan i frankfurt.   

Hux flux så blev det en bil … nej, men däremot är nya Flux det vinnande bidraget i Peugeots årliga designtävling. Till hösten kan man få se den på bilmässan i frankfurt.   


Biltillverkarna tar hjälp av bloggare

klar

Artikellänk är kopierad

BILDESIGN. Visst har det hänt att du blivit förbannad över korkade lösningar i bilar. Undrat varför de sätter fula lister runt strålkastarna?Eller varför det inte finns en cool sportbil som är miljövänlig, och varför ingen gör bilar med 80-talsdesign?Fram tills nu har bilköpare och motorintresserade fått nöja sig med bilarna som bilindustrin har levererat. Trots att intresse och smak för bilar skiljer sig åt allt mer. Till en viss nivå kan vi forma bilarna – men det handlar mest om fälgar, växellåda och metallicfärg. Om du vill ha en unik design eller nya lösningar är du hänvisad till skissblock eller till att bygga själv i garaget.Men en förändring kan vara på väg. Bilindustrin har insett att den inte kan hänga med i alla trender och förstå nya behov som dyker upp hos bilköparna.Det är en förklaring till att Fiat drog igång sin blogg ”Quellichebravo”.Där kan alla som vill följa utvecklingen av nya Bravo-modellen. Där finns intervjuer, skisser och videofilmer från bilens utveckling, och designchefen Frank Stephenson intervjuas i en video. Precis som alla bloggar kan besökarna kommentera allt som sker och visas. Bloggen har gett Fiat nya insikter och kunskaper. Problemet är att bloggen är på italienska. Redan 2003 var Volvo ute med sajten Conceptlab.se där man kunde diskutera både design och teknik med Volvos utvecklare.– Vi behöver veta vad människor tänker och tycker om våra visioner och idéer. Internet låter oss komma i kontakt med människor som inte går på bilutställningar eller läser motortidningar, sade Volvos dåvarande chefsdesigner Henrik Otto.Conceptlab var aktivt fram till 2005.Andra tillverkare håller kunderna på avstånd. Till exempel Saab  nöjer sig med kundkontakt via bilförsäljare och service, och har ingen användarblogg. Däremot finns det flera entusiaster som startat egna bloggar som driver på utvecklingen – Trollhattansaab.net i Australien är ett exempel.– I början tycket jag att det var lite besvärande men jag har insett vilket värde bloggarna har, säger Saabs informationschef Örjan Åslund.Vilket praktiskt inflytande bloggar, och annan interaktivitet har (se faktarutan om Peugeot-design nedan), är svårt att bedöma.  Viktigast för biltillverkarna är kanske ändå att få engagerade människor som intresserar sig för deras bilar.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro