ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Det fruktansvärda är ett andetag bort"

Daniel Swedin · 1 Jun 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

I skräckförfattaren John Ajvide Lindqvists böcker härjar vampyrer i Blackeberg och zombies vandrar på Stockholms gator. Nu släpper mannen bakom succéromanerna "Låt den rätte komma in" och "Hanteringen av odöda" en ny novellsamling.•• "Pappersväggar" heter din nya bok. Vad syftar titeln på? – Boken inleds med en dikt som klargör det. Men enkelt sagt så anspelar titeln på min upplevelse av att det finns tunna väggar som skiljer vardagen från vansinnet. Att det fruktansvärda bara är ett andetag bort.•• Med i boken finns kortromanen "Sluthanteringen", där du berättar vad som häner med de uppvaknade döda från "Hanteringen av odöda". Vad fick dig att vilja avslöja det? – Redan när jag började skriva på "Hanteringen av odöda" hade jag en grandios slutscen klar, men den passade inte när jag var klar. Med den här kortromanen kunde jag använda mig av slutscenen och dessutom återanvända några av karaktärerna som jag hade blivit förtjust i.•• Vilken form av skrivande föredrar du, noveller eller romaner? – Om jag har en riktigt bra novellidé och det flyter på är det nog roligast.•• Båda dina tidigare böcker har blivit sälj- och kritikerframgångar och ska nu filmatiseras. Varför tror du att din skräck blivit så populärt? – Det är svårt att svara på och det var verkligen inget jag räknade med. Men jag tror att det kan ha att göra med att jag inte använder mig av ett klassiskt skräckspråk som skrämmer bort ovana skräckläsare. Jag tror att jag har en ganska inbjudande stil.•• Vissa litteraturkritiker menar att skräcktemat i dina böcker bara är metaforer för samhällskritik, är det så? – Nej, det har aldrig varit min avsikt, men för att det skrämmande ska bli trovärdigt måste ju allting runt om kring vara på riktigt. Och där kanske kritik mot samhället kan sippra igenom. Men skräcken är det viktigaste.•• Du har tidigare skrivit tv-manus och jobbat som trollkarl bland annat. Hur kommer det sig att du blev författare?  – Jag prövade att skriva mer "seriös" litteratur först, men det var först när jag provade på att skriva skräck som det funkade. Jag hade en väldig massa förutfattade meningar om vad en författare skulle skriva, och dit räknade jag inte skräck. Men jag tror nog genren väljer författare, och jag har alltid varit förtjust i stilarten.•• I efterordet till debuten "Låt den rätte komma in" skriver du att allt som står i boken är sant. Hur menar du? – Jag var precis som bokens huvudperson Oskar utstött som liten, och skrivandet av romanen blev lite som ett återbesök i barndomen där jag drev ut alla demoner.•• Men det är ingen självbiografi? – Nja, det handlar om hämnd på mina egna plågoandar. Men jag sätter mig in i Oskars situation och tilldelar honom all den hjälp jag själv ville ha när jag var i den åldern.•• Dina skräckberättelser utspelar sig i Stockholm, finns det någon särskild anledning till det? – Av den enda anledningen att det är Stockholm jag kan bäst. Det är ingen skräckstad egentligen, så lite av utmaningen ligger i att så övertygande som möjligt beskriva staden som väldigt hemsk.

klar

Artikellänk är kopierad

Daniel Swedin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro