ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Det går inte hindra den globala uppvärmningen"

Aron Andersson · 20 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011

Foto: Theresia Viska


klar

Artikellänk är kopierad

KLIMATDRAMA. En finanskris har tagit över från den klimatkris som förra året dominerade nyhetsflödet. Fordonindustrins sena omställning till miljöbilar är något många vill skylla för deras haltande affärer. Men alla är inte överens om att ökade koldioxidutsläpp är boven i dramat.– Jag tror att 90 procent inte har funderat i frågan. När Barack Obama skulle förklara beskrev han det som en giftig gas, det slår slint redan från början, säger Per-Olof Eriksson, före detta vd på Sandvik och styrelseledamot i Volvo.Du står för en lite kontroversiell åsikt i dag, hur kommer det sig att du inte tror på alla rapporter?– Det började med en kollega som hade mycket övertygande argument. Efter det har jag läst en hel del och efter min första debattartikel har jag fått många kontakter och respons. En majoritet är glada för att det kom någon som jag.Men varför är så många överens om att ökade koldioxidutsläpp är ett problem?– När IPCC på slutet av 80-talet lyckades få FN att ta upp det blev det plötsligt sant. Finns det inga förtjänster med att minska koldioxidutsläppen?– Nej, inte i att minska dem. Däremot ska man hushålla med både det ena och det andra. Att bygga vindkraft är ett enormt resursslöseri jämfört med kärnkraft och kolkraft.Vad gör vi för att förhindra den globala uppvärmningen?– Ingenting, vi kan inte. Så här har jorden fungerat i alla tider. Det vore skillnad om forskningen kan reda ut vad det beror på. Men vi måste konstatera att det inte var människor och koldioxid som gjorde det kallt 1650, eller att vikingarna kunde odla på Grönland på 1000-talet.Att bilindustrins kris skulle bero på en alltför sen omställning till miljöbilar, vad tror du om det?– Vägen mot mer effektiva och renare motorer har hela tiden pågått. Alla kommer att fortsätta jobba i den riktningen och det finns ingen konflikt där. Däremot blir jag lite galen på hybridbilar, de är fullastade med elmotorer och batterier men fyller bara sin funktion i stadstrafik. Finns det någon koppling mellan att företag har försökt ställa om för att klara klimatkrisen och den lågkonjunktur vi nu ser?– Nej, däremot tror jag inte att klimatfrågan är bra just nu när vi behöver göra allt för att få upp effektiviteten. Jag kan bara förutspå att alla åtgärder kommer att dämpas nu när överlevnad får högre prioritet.Vad säger du om unga företag som satsar helt på lösningar till koldioxidutsläpp?– Jag tror att det är en farlig grej, de kommer att ångra sig bittert.

Erland Källén.
Erland Källén.

"Jag blir lite upprörd av sådana åsikter"

Att koldioxid inte är ett hot mot klimatet är en åsikt som inte går hem i alla läger. – Jag blir lite upprörd av att höra sådana åsikter, säger Erland Källén, professor i meteorologi. Följderna av att Sverige är ledande inom klimatfrågan är han dock överens om.– Jag håller helt och hållet med om att det drabbar Sveriges konkurrenskraft att vi är ledande i att ställa om. Därför tycker jag det är viktigt att poängtera att det är en global fråga som kräver globala åtgärder.

Förra fredagens klimatdebatt på Kungliga ingenjörsvetenskapsakademin, IVA, präglades av hetsiga utbrott från åskådarna. IVA:s vd Björn Nilsson avslutade med att säga att debatter av det här slaget behövs, men alla är inte överens.– Jag tror att debatter behövs, men de ska grundas på fakta och publicerade vetenskapliga artiklar. Det gjorde inte dagens, säger Erland Källén, Stockholms universitet.Under debatten agerade han IPCC:s talesman och presenterade de forskningsresultat som pekar på en uppvärmning på grund av ökade koldioxidutsläpp. Mycket av kritiken som väcktes riktades till honom.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro