ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Det här gör vi på internet – egentligen

Metro · 17 Apr 2013
Uppdaterad 17 Apr 2013

Sociala medier har fått större konkurrens av andra aktiviteter på nätet, visar ny undersökning.

klar

Artikellänk är kopierad

En studie har har kartlagt vad 25 miljoner invånare i USA, Storbritannien och Australien gör på internet. Studien visar att en fjärdedel av tiden tillbringas på sociala medier.  

Studien, som gjorts av analysföretaget Experian marketing services, har destillerat konsumenternas tid online till en timme och därefter delat upp den i antal minuter de ägnar åt varje aktivitet. Andelen tid vi lägger på sociala medier har minskat med tre procentenheter i alla regioner jämfört med tidigare år. I USA har den sjunkit från 30 till 27 procent, i Australien från 27 till 24 procent och i Storbritannien från 25 till 22 procent  Men klockgrafiken visar att genomsnittskonsumenten fortfarande lägger 16 minuter per timme – eller 27 procent av den aktiva tiden på internet –  på sociala medier. 

9 minuter läggs på underhållning och 5 minuter på shopping av varje timmes nätsurfande. 

Tiden for shopping har växt i alla tre regioner jämfört med tidigare år, men mest shoppingsugna är britterna, som ägnar 10 minuter åt denna aktivitet varje timme. 

Flitigast nyhetskonsumenter är australier. De lägger sex procent av tiden på nyhetsajter, jämfört med fem procent i Storbritannien och fyra i USA. 

Inte så oväntat surfar vi också mer när vi är på språng, alltså via våra mobila telefoner eller läsplattor. 

klar

Artikellänk är kopierad

Metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro