ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Det här händer i kroppen när du slutar röka 

Alexandra Andersson · 30 Dec 2018
Uppdaterad 30 Dec 2018
Vid ett rökstopp påbörjar kroppen sin återhämtning nästan omedelbart.

Vid ett rökstopp påbörjar kroppen sin återhämtning nästan omedelbart. Foto: Unsplash


Ett vanligt nyårslöfte är att man ska sluta röka. Men vad händer egentligen i kroppen efter att man fimpat sin sista cigarett – och hur ska man lyckas med att hålla fast vid sitt beslut?

klar

Artikellänk är kopierad

Vill du dumpa cigaretterna en gång för alla? Även fast du rent mentalt bestämt dig för att sluta röka kan det vara svårt för kroppen att hänga med i beslutet eftersom den är van vid ett ständigt nikotinintag. Oro, koncentrationssvårigheter, nedstämdhet, rastlöshet och sömnproblem är vanliga abstinensbesvär som brukar försvinna efter en till två veckor. Röksuget och den ökade aptiten kan finnas kvar en längre tid.

Hälsofördelarna är däremot desto större. Vid ett rökstopp reagerar kroppen nästan omedelbart och påbörjar sin återhämtning.

Efter 20 minuter:

Blodtrycket och pulsen har gått ner till en normal nivå.

Efter 8 timmar: 

Kolmonoxidhalten i blodet har minskat och närmar sig det normala. Känslan av tröttheten blir mindre.

Efter 24 timmar: 

Riskerna för en hjärtinfarkt börjar minska.

Efter två till tolv veckor: 

Lungorna och blodcirkulationen har förbättrats betydligt, och det kan kännas enklare att promenera. Huden förlorar även sin gråaktiga ton och börjar återfå sin naturliga färg.

Efter fyra till sex månader

Andningen blir bättre redan inom några veckor, men det kan dröja uppemot ett halvår innan hostan och slembildningen minskar. Då har nämligen flimmerhåren i luftrören, vars uppgift är att rengöra lungorna, återhämtat sig.

Efter ett år

Immunförsvar har blivit bättre, vilket underlättar för kroppen att bekämpa förkylningar och andra sjukdomar. Risken för allergier och luftrörskatarr har minskat betydligt, även risken för hjärtinfarkt.

Efter fem år 

Risken för att utveckla cancer har halverats, och risken för en stroke eller hjärtinfarkt har minskat till en nivå som är nära icke-rökarens.

Efter tio år:

Risken för lungcancer har sjunkit med två tredjedelar.

Efter 15 år: 

De sjukdomsrisker som följer rökningen är nu nästan lika låga som för dem som aldrig har rökt.

pil
Tips för att sluta röka

• Bestäm ett datum för när du ska sluta röka. Se till att göra dig av med alla cigaretter och tändare innan dag 1.

• Stärk din motivation att sluta röka. Du kan till exempel samla information och göra en lista över anledningar till att sluta.

• Undvik inledningsvis platser och tillfällen som skapar mest röksug.

• Bestäm vad du ska göra när du blir röksugen, som att äta en frukt, dricka ett glas vatten eller tänka på hur mycket pengar du sparar när du inte köper cigaretter.

• Våga känna röksuget. Det stannar bara i några minuter, sedan går det över och du kan tänka på annat.

• Skippa feströkningen. När du tar en cigarett kommer din kropp att vilja ha lika mycket nikotin som förut. Då är det lätt att börja röka igen.

• Ta hjälp av receptfria läkemedel som nikotintuggummi, nikotinplåster eller sugtabletter. Personal på apoteken kan hjälpa till med att guida dig rätt.

• Kontakta Sluta-Röka-Linjen 020-84 00 00 eller via slutarokalinjen.se. Även vårdcentralen eller företagshälsovården kan ge professionellt stöd.

Källa: Källa: Vårdguiden, UMO, Hjärt-lungfonden 

klar

Artikellänk är kopierad

Alexandra Andersson
Alexandra Andersson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro