ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Det här ska du äta för att få ett bättre immunförsvar

Filip Häggberg · 13 Jan 2017
Uppdaterad 28 Jan 2018
Att äta rätt är väsentligt för att ha ett starkt immunförsvar.

Att äta rätt är väsentligt för att ha ett starkt immunförsvar. Foto: Cornelius Poppe/Scanpix/IBL/Alamy


Rätt kost är nyckeln till ett starkt immunförsvar – framför allt under förkylningstider som vi är i nu. Näringsfysiologen Thea Portefaix tipsar om vad du ska äta och vad du ska undvika.

klar

Artikellänk är kopierad

För att hjälpa kroppen stå emot de bakterier vi exponeras för finns det en enkel lösning: Att äta rätt.

– Oftast är det inte fel på maten vi äter, utan hur vi tillagar den. När vi äter dålig mat slösar kroppen energi på att bryta ned den, energi som egentligen behöver användas till att stärka immunförsvaret, säger Thea Portefaix.

Men vad är bra mat, som kroppen inte behöver anstränga sig för att bryta ned? Och vad är dålig mat, som slösar kroppens energi?

pil
Det här ska du äta för att stärka immunförsvaret

Naturliga fetter:

Olivolja är stärkande och jättebra för kroppen, när den är kall. Men så fort du steker upp den förstörs fettmolekylerna och det skapas giftiga ämnen. Om du ska steka fett ska du använda dig av kokosolja, som är det mest värmetåliga fettet.

– Andra fetter som är bra för kroppen finns i avokado och naturliga nötter.

– Jag brukar också tipsa om att ta Omega 3-tillskott, eftersom det är svårt att komma upp i den nivå vi behöver genom att bara äta mat.

Frukt och grönt:

– Rå frukt och grönsaker är jättebra, eftersom det innehåller enzymer som hjälper kroppen bryta ner maten. Hettas de upp försvinner enzymerna, och då måste i stället kroppen tillverka enzymer, vilket tar energi som kroppen i stället hade kunnat använda till annat, som immunförsvaret.

– För att bredda immunförsvaret kan du äta mat med mycket antioxidanter. Det finns i bland annat ingefära, gurkmeja, chili, avokado, spenat, granatäpple och blåbär. Men ät inte mycket av samma utan ät lite av allt. De innehåller nämligen specifika antioxidanter med olika egenskaper, som alla är bra för kroppen.

Vegetabiliska proteinkällor:

– Chia och quinoa är bra exempel på vegetariska alternativ.

D-vitamin:

– D-vitamin har en stor betydelse för vårt immunförsvar. Under mörka tider som nu förlorar vi en naturlig källa i solskenet, så det är extra viktigt att få i sig tillräckligt. Jag rekommenderar till och med tillskott under de mörka månaderna.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro