ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Det magiska flytet på jobbet

Kristian Borglund · 17 Dec 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Anna Linda är ”flow”-expert. ”I flow har vi förmågan att avgöra vad som är viktigt”, säger hon.

Anna Linda är ”flow”-expert. ”I flow har vi förmågan att avgöra vad som är viktigt”, säger hon. Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

Går det tungt på jobbet? Då kan ”flow” vara vad du behöver. – Flow är magiskt, säger Anna Linda på Center for flow research. Med ”magiskt” menar Anna Linda de underverk som skapas i arbetssituationen när vi befinner oss i flow: – Om man sitter och skriver i flow går det ”tjoff, tjoff, tjof” ... ja, det går så lätt att få ihop texten. Och ska man ringa några viktiga samtal, så gör man det bara, utan att tycka att det känns jobbigt. Flow handlar om att vara i sitt mest optimala tillstånd, ett tillstånd där livsenergin flödar fritt i kroppen, beskriver Anna Linda. – I flow har vi förmågan att avgöra vad som är viktigt. Då kan vi prioritera och fatta högkvalitativa beslut. Och så fort det dyker upp problem har vi tillgång till all vår kreativitet och handlingskraft för att lösa situationen. Det finns en glädje och nyfikenhet med i bilden.Varför känns allt så lätt när vi är i flow? – I det tillståndet har vi tillgång till all vår kunskap och alla våra erfarenheter så att vi kan agera intuitivt utifrån vår egen uppsamlade visdom. Det är intuition och rationellt intellekt i perfekt samverkan. Hur kan flow användas på jobbet?– Ta till exempel en situation när vi har massor som måste bli gjort under dagen. En vanlig reaktion då är att stressa och spänna hela kroppen för att bli klar i tid.  Nackdelen är att vi blir ineffektiva och mår dåligt. En annan väg är att bibehålla ett avslappnat fokus där vi jobbar med lätthet, i flow, och får mycket mer gjort. Hur kan jag skapa detta optimala tillstånd i mitt jobb? Jag har ofta massor att göra. – Ta reda på vad just du behöver för att fungera optimalt. Under vilka omständigheter brukar du få flow och vad behöver du förändra för att skapa mer av det?

Sex tips för att få flow

1.Ta intryck av den österländska kulturen

Österländska kampsportsmästare lägger mer fokus på att uppnå balans i kroppen än på att öva på enskilda kamptekniker – detta för att kunna vara i sitt optimala tillstånd när det är dags för kamp. För att prestera bättre kan du behöva flytta ditt fokus från arbetsuppgifterna till dig själv.

2. Rensa kroppen  

Träning några gånger i veckan städar bort stresshormoner ur kroppen. Även kroppsberöring ger samma effekt. Hormonet oxytocin släpps ut och motverkar stressreaktionen. Så gå på massage – eller kramas mycket.

3. Gör det viktigaste först

Om du börjar arbetsdagen med dagens absolut mest väsentliga uppgift, innan du kollar mejlen, infinner sig en lättnad i hela systemet och förutsättningarna för flow förbättras.

4. Ät rätt 

På samma sätt som en bil behöver bränsle för att fungera optimalt behöver även du det för att kunna uppleva flow. Ät ofta, och inte så mycket åt gången.

5. Ta pauser på jobbet 

När du sitter framför datorn glöms kroppens signaler bort. Andningen blir ytlig och det är lätt att glömma bort att förse kroppen med vätska och näring. Så ta en paus ibland och gå en kort promenad. Flow handlar om återhämtning.

6. Lär känna dina egna virusprogram

Oro, prestationsångest, höga krav, kontrollbehov och konflikträdsla är som virusprogram i vårt mänskliga system. De ligger i vägen för flow. När du lär känna dina virusprogram, och förstår att de inte är ”sanningen”, kan du lättare släppa fram din livsenergi och kreativitet på jobbet.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristian Borglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro