ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Det nya kristecknet: Volvo stoppar bandet

Josefin Svenberg · 16 Okt 2012
Uppdaterad 16 Okt 2012
Det nya kristecknet: Volvo stoppar bandet Carolina och Mattias Stålhammar med tvillingarna Astrid och Ebba tittar på volvobilar hos Bilia Haga Norra. – Vi har en volvo V50 men nu är den för liten eftersom vi har tre barn som alla behöver stora bilbarnstolar, säger Carolina. – Volvo känns som det mest stabila alternativet ändå.

Det nya kristecknet: Volvo stoppar bandet Carolina och Mattias Stålhammar med tvillingarna Astrid och Ebba tittar på volvobilar hos Bilia Haga Norra. – Vi har en volvo V50 men nu är den för liten eftersom vi har tre barn som alla behöver stora bilbarnstolar, säger Carolina. – Volvo känns som det mest stabila alternativet ändå. Foto: Lotta Bergseth


Vikande försäljning gör att Volvo Personvagnar nu vidtar åtgärder vid fabrikerna i Torslanda, Olofström och Skövde. Experten: Finns anledning till oro”.

klar

Artikellänk är kopierad

Under årets första nio månader har Volvo Personvagnars försäljning i Sverige rasat med hela 16 procent, jämfört med samma period i fjol. Även i övriga Europa har bilmarknaden fortsatt minska och med hänvisning till detta meddelade Volvo PV i går att man stoppar produktionen i Torslandafabriken under höstlovsveckan och låter de anställda vara lediga med full lön.

Och på karossfabriken i Olofström och motorfabriken i Skövde får över 100 inhyrda och tillfällig anställda gå på grund av lägre volymer.

– Vi räknar inte med någon snabb förbättring på marknaden. Med ett Europa som sjunker allt djupare ned i lågkonjunktur så slår det mot kundernas vilja att köpa bil, säger Volvo Personvagnars presschef Per-Åke Fröberg.  

Mikael Wickelgren, doktor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde, gör en liknande analys:

 – I vilket företag som helst där försäljningen viker finns anledning till oro, både bland företagsledning och övriga anställda. Det är enkel matematik – om konjunkturen försämras ännu mer kommer hela svenska näringslivet känna av det i större utsträckning, säger han.

Trots Saab-historien i färskt minne säger Mikael Wickelgren att det inte finns något som talar emot just svensk biltillverkning:

– I Tyskland är det ännu dyrare att tillverka bilar än här och där går det alldeles utmärkt. Så det finns ingenting som säger att det skulle vara en omöjlighet i Sverige.

För den som går i bilköpartankar är den vikande marknaden dock en fördel, eftersom det kan leda till rabatterade produkter.

klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro