ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Det var så mycket jobb som var förlorat"

Ola Jacobsen · 5 Dec 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

För drygt ett år sedan upptäckte Peter Ekelin att flera av hans brända cd-skivor lät konstigt. Musiken knäppte och knastrade.– Jag blev jätterädd och började lyssna igenom min samling. Över 200 skivor knastrade och vissa spår gick inte att lyssna på alls, säger Peter Ekelin.

Under 2003 och 2004 brände han över 1 000 cd-skivor med musik som han lånade av vänner.

Skivorna brändes med en så kallad hifi-brännare från Philips. – Jag blev rådd av återförsäljaren att använda skivor från Philips eftersom jag hade en Philips-brännare, även om de var dyra. Det skulle bli bäst då, säger Peter Ekelin.

Han tog kontakt med Philips som analyserade skivorna. – Efter ett par månader bekräftade Philips att det var ett fabrikationsfel på några tillverkningsbatchar som hade gått till Skandinavien 2003 och 2004, säger Peter Ekelin.

Philips skickade 1 000 nya skivor, en dvd-brännare och instruktioner att bränna om alla skivor för att rädda musiken. Men när Peter Ekelin hittade upptäckte att ytterligare 200 skivor knastrade och knäppte och hörde av sig till Philips var det stopp.

Philips förnekade att det hade varit något fel på de första skivor och vägrade både att analysera och ersätta de felaktiga skivorna.– Jag blev så ledsen. Det var så mycket jobb, så mycket som är förlorat. De ersatte skivor, men de ersatte mig inte för allt arbete, säger Peter Ekelin. 

klar

Artikellänk är kopierad

Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro