ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Detogolikavägarefter IT-boomen

Metro Stockholm jonas andersson · 6 Jul 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Detogolikavägarefter IT-boomen Under IT-boomens år blev många entreprenörer och chefer plötsligt rikskändisar. Men vart tog de vägen efter börskraschen? Metro har kartlagt vad de sysslar med i dag. Kring millennieskiftet flockades journalisterna för att lyssna till IT-ledarnas profetior. De utlovade oändlig rikedom, större makt åt folket och ett roligare näringsliv. De hade själva klättrat snabbt på karriärstegen, och många av dem blev mångmiljonärer i unga år. Men snart kom mörkare tider för IT-cheferna och IT-entreprenörerna. Börskraschen slog ofta sönder både deras bolag och visioner. Vissa har stannat kvar i IT-branschen, andra har valt att gå över till helt annan verksamhet. Johannes Bertorp hör till dem som fortfarande brinner för IT. Som 17-åring startade han IT-bolaget Wineasy. 1999 blev han mångmiljonär och rikskändis när han endast 22 år gammal sålde sitt företag till Tele1. Hur mycket han fick betalt får han i enlighet med kontraktet inte avslöja, men det har spekulerats om att han fick mellan 100 och 150 miljoner kronor. Han bor numera i London, dit han flyttade för att studera. ­Jag jobbar i dag med investeringar. Av de tio elva bolag som jag sysslar med är majoriteten IT-bolag, säger han. Men han har även investerat pengar i andra branscher, bland annat i en bilskrot och i fotbollslaget AIK. I hans senaste investering, Public Eye, har han själv gått in som operativ chef. Public Eye ska bli en bildbyrå för nyhetsmaterial som skickas in av vanligt folk ­ inte proffsfotografer. Tjänsten har ännu inte lanserats. Johannes Bertorp tycker att IT-branschen i dag är mer sansad än den var kring millennieskiftet. ­Det råder mer rimliga värderingar. Man inser att man måste ha riktiga kunder och riktiga intäkter, inte bara koncept. Vad var det bästa med IT-boomen?

­ Från att nästan ingen kände till internet 1994 så kände alla till det 2000. Det var fantastiskt att vara en del av detta. I dag läser man tidningar på nätet och alla nyttjar e-post och använder internet på daglig basis. Idag funkar många av de idéer där företagen smällde för fem år sedan.

Heléne Johansson lämnade IT-branschen bakom sig. När hon beslutade sig för att dra sig ur var hon affärsutvecklingschef på Passagen. Dessförinnan hade hon även jobbat i chefspositioner på Allt om Stockholm och Letsbuyit. En av anledningarna till att Heléne Johansson lämnade IT-branschen var att hon kände att den hade tappat verklighetsförankringen. ­I en del av bolagen pratade man inte om vinst utan om "burnrate". Man skulle snabbt göra av med riskkapital för att få in nytt. Bageriet är mer "på riktigt", menar hon. ­Jag tillverkar, säljer och ser till så att pengarna kommer in så att jag kan tillverka mer. För att hålla nere kostnaderna har hon varit försiktig med att anställa personal. Under åren i IT-branschen var det tvärtom. Bolagen ville anställa så mycket personal som möjligt för att visa för investerarna att de var expansiva och på så sätt locka till sig mer kapital. Heléne Johansson säger att hon jobbar mer nu än när hon var IT-chef. ­Som egenföretagare är man aldrig ledig, säger hon. Men hon skulle inte kunna tänka sig att byta tillbaka. ­Jag trivs bättre med bageriet. Det är ärligt. Det känns som om jag kan fylla ett tomrum, säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Metro Stockholm jonas andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro