ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Detta tittar män och kvinnor på i reklamen – resultatet överraskar

Aron Andersson · 17 Okt 2014
Uppdaterad 17 Okt 2014

Foto: Sticky


klar

Artikellänk är kopierad

I den här annonsen för ett par Reebook-skor var skorna det sista som betraktarna upptäckte. Det gällde både för kvinnor i män. Skillnaden var att vissa män inte ens upptäckte skorna.
I den här annonsen för ett par Reebook-skor var skorna det sista som betraktarna upptäckte. Det gällde både för kvinnor i män. Skillnaden var att vissa män inte ens upptäckte skorna.Foto: Sticky
Denna H&M-annons för en bikini fick också olika resultat bland män och kvinnor. De sistnämnda läste texten i annonsen i större utsträckning än männen.
Denna H&M-annons för en bikini fick också olika resultat bland män och kvinnor. De sistnämnda läste texten i annonsen i större utsträckning än männen.Foto: Sticky
Även denna Saab-annons testades på både kvinnor och män. Det visade sig att männen tittade längre på bilen och kortare tid på logotypen än kvinnor. Men på det stora hela fanns det väldigt mycket likheter mellan män och kvinnors ögonrörelser för alla tre annonserna.
Även denna Saab-annons testades på både kvinnor och män. Det visade sig att männen tittade längre på bilen och kortare tid på logotypen än kvinnor. Men på det stora hela fanns det väldigt mycket likheter mellan män och kvinnors ögonrörelser för alla tre annonserna.Foto: Sticky
I de här annonserna flyttades företagens logotyp runt för att se vilket upplägg som gav bäst utdelning för varumärket. Det visade sig, kanske inte särskilt överraskande, att det är när logotypen ligger i mitten som flest ser den.
I de här annonserna flyttades företagens logotyp runt för att se vilket upplägg som gav bäst utdelning för varumärket. Det visade sig, kanske inte särskilt överraskande, att det är när logotypen ligger i mitten som flest ser den.Foto: Sticky
I detta exemplet jämförs hur bra annonser fungerar på en sajt. Det ena är en statisk annons, och det andra en rörlig annons. Det visade sig vara väldigt lite skillnad på hur många som upptäckte annonserna. Men fler uppger att rörliga annonser är störande.
I detta exemplet jämförs hur bra annonser fungerar på en sajt. Det ena är en statisk annons, och det andra en rörlig annons. Det visade sig vara väldigt lite skillnad på hur många som upptäckte annonserna. Men fler uppger att rörliga annonser är störande.Foto: Sticky
Här jämförs hur lätt en annons upptäcks om den ligger på en renare sajt respektive en sajt med fler moment. Betydligt fler lägger märke till annonsen i den renare miljön, till vänster.
Här jämförs hur lätt en annons upptäcks om den ligger på en renare sajt respektive en sajt med fler moment. Betydligt fler lägger märke till annonsen i den renare miljön, till vänster.Foto: Sticky
Det här exemplet mäter skillnaden på annonser med få och många produkter i. Ju fler produkter, desto längre tid tittar betraktaren på annonsen. Om betraktaren dessutom ska ta in annonsens budskap, så kan det däremot vara bra att nöja sig med två produkter. Fler än så gör att budskapet riskera hamna i skymundan.
Det här exemplet mäter skillnaden på annonser med få och många produkter i. Ju fler produkter, desto längre tid tittar betraktaren på annonsen. Om betraktaren dessutom ska ta in annonsens budskap, så kan det däremot vara bra att nöja sig med två produkter. Fler än så gör att budskapet riskera hamna i skymundan.Foto: Sticky

Genom att mäta ögats rörelser avslöjas vad vi helst tittar på i reklam. Och det finns skillnad mellan könen.

Så kallad ”eye-tracking”, som mäter ögats rörelser, kan avslöja mycket om vad vi egentligen fokuserar på när vi ser en bild. Tekniken är inte minst användbar för annonsörer som vill veta vilken typ av reklam som fungerar bäst.

Företaget Sticky hjälper annonsörer ta reda på just detta. De har utfört flera olika undersökningar och i bildspelet ovan kan du se några exempel. Själva menar de att resultatet när det gäller skillnader mellan kvinnor och män överraskar lite.

LÄS MER:  Se deras chock när de ser hyllade reklamen

LÄS MER:  Reklam för ridbyxor fälls – framställer kvinna som sexobjekt

I de undersökta annonserna förekommer lättklädda kvinnor och en bil. Hypotesen var att män skulle titta mer på kvinnornas kroppar och på bilen. Så här skriver Sticky i undersökningen:

”Det finns mindre skillnader än förväntat med den här typen av stimulans. Det övergripande mönstret och ordningen i vilken män och kvinnor tittar på olika föremål är väldigt lika.”

Men Sticky har även tittat på andra faktorer, som hur rörliga annonser står sig i jämförelse med statiska eller hur många produkter som är optimalt att visa upp i en annons.

LÄS MER:  Ikea driver med Apple i ny reklam

LÄS MER:  Så enkelt slipper du reklam på Youtube

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro