ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Din favoritbloggare kan vara ren reklam

Hanna Göransson · 5 Jun 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

 Du har följt dem under en längre tid. Sedan upptäcker du att de inte existerar. Fejk­blogg­arna är här. – I Sverige har vi oerhört högt förtroende för medier. Därför gör det extra ont när man inser att det finns ett annat uppsåt, säger Johan Hedberg, expert på sociala medier.Stefan the Swopper var inte bara en rolig kille som ville byta bort allt sina prylar. Han arbetade på en reklambyrå med Posten som uppdragsgivare och belönades med reklamvärldens finpris, Guldägget. Den föräldralösa bloggerskan Black Ascots öde följdes av många hängivna läsare. Men hon existerade inte i verkligheten. Bloggen var reklam för Operan i Malmö. 

Och det finns misstankar om fler. Bloggen Sanningen måste fram är en av dem. Det är två personer som utger sig för att vara kristdemokratiska gräsrötter. – Det måste vara fejk, säger Johan Hedberg. Det måste vara satir. De är ju galna.Hans råd är att vara misstänksam. – Är det för bra för att vara sant är det ofta för bra för att vara sant.

klar

Artikellänk är kopierad

Hanna Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro