ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Din hjärna avgör priset

metro · 17 Okt 2013
Uppdaterad 17 Okt 2013

Genom att mäta hjärnans elektriska vågor kan företag sätta exakt rätt pris för olika varor. Resultatet blir ett feel-good-pris” som vi konsumenter känner oss mest bekväma med att betala.

klar

Artikellänk är kopierad

Rätt prissättning är av avgörande betydelse för alla företag. Trots det famlar de i blindo. Även när det gäller till synes så ”enkla” produkter som en kopp kaffe.

Det hävdar forskaren Kai-Markus Müller, som arbetat med att hjälpa företag med prissättning, men som sadlade om till neurobiolog.

– Alla tror att de har klurat ut hur de ska sälja en förhållandevis billig produkt, som kaffe, för en massa pengar, men det märkliga är att inte ens Starbucks har koll på läget, säger han till Der Spiegel.

Faktum är, säger han, att Starbucks tar för lite betalt och går miste om miljontals kronor i vinst varje år.

Det Müller är intresserad av är ett område i hjärnan som hanterar proportioner och som vi själva inte kan kontrollera. Till exempel hör kaffe och kakor ihop, men inte kaffe och senap.

Den aversion som hjärnan reagerar med när vi ser en bild av det senare går att mäta med hjälp av elektroencefalografi (EEG).

Samma sak med priser. Och det är genom att använda en bild på en kopp kaffe med olika priser som Müller har mätt hur försökspersoners hjärnor reagerar.

Resultatet visar att vi är beredda att betala någonstans mellan 2:10 (18:5 kronor) och 2:40 euro (21 kronor) för en kopp kaffe, vilket är betydligt mer än de 1:80 euro (16 kronor) som kaffet kostar på Starbucks i hans hemstad Stuttgart.

– Företaget har inte till fullo exploaterat konsumenternas vilja att betala.

LÄS MER
Nu kan forskare läsa dina vardagliga tankar

Johan Nilsson/TT

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro