ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Din nya kollektivtrafik – här är den

Lena Söderqvist · 25 Okt 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Foto: Grafik: Ola Gustafsson


I dag fortsätter Metros serie om framtidens Malmö. Del 2: Trafiken

klar

Artikellänk är kopierad

Det borras i en tunnel. Det asfalteras i en rondell eller två. Våra upptrampade stigar på väg till jobb, skola eller dagis förändras ständigt. Om några år pendlar troligen många av oss under jord. I andra delen av vår Malmöserie tar vi fokus på trafiken.

Cyklister, fotgängare och de som åker kollektivt bidrar redan till minskade koldioxidutsläpp och bättre luft i Malmö.

Men fler skulle behöva ändra sina resvanor för att kommunens miljömål ska uppnås.– De dagliga resorna till och från jobbet gör störst skillnad, säger Klas Nydahl, trafikchef på gatukontoret i Malmö.

När Citytunneln står klar kan ännu fler välja kollektivtrafiken framför den egna bilen, både pendlare till och från andra städer och resande inom Malmö.

Framkomligheten i Malmös gatunät ska också förbättras. Just nu utreds hur.   – Mest akut är att röja hinder så att bussarna kommer fram fortare, säger Anders Rubin, kommunalråd (s) i Malmö.

Det kan göras med särskilda bussfiler och trafikljus som ger grönt ljus åt bussar men inte annan trafik. Spårvagnslinjer kan också trafikera några av de större gatorna, till exempel Södra förstadsgatan och Amiralsgatan.

Malmö kommun har genomfört flera kampanjer för att invånarna ska välja miljövänligare ressätt. I våras genomfördes ”Inga löjliga bilresor”. En utvärdering visade att 10 000 Malmöbor minskade bilanvändandet efter kampanjen.

– En frisk person som har en bilresa på fyra fem kilometer kan till exempel välja att cykla i stället, säger Klas Nydahl.

Vill man ändå köra bil är en miljöbil ett snällare alternativ mot miljön. På ett flertal ställen i Malmö finns tankstationer för  elbilar och fordon som går på andra miljövänliga bränslen. Från och med mitten av oktober får också miljöbilar parkera gratis på Malmö stads parkeringar i upp till en timme.

Ida Brittesland, 20, fotgängare, Malmö:– Jag går oftast till högskolan där jag pluggar och undviker att åka bil och buss. Om jag ska åka långt åker jag buss om det går.
Ida Brittesland, 20, fotgängare, Malmö:– Jag går oftast till högskolan där jag pluggar och undviker att åka bil och buss. Om jag ska åka långt åker jag buss om det går.Foto: Kinga lezanksa sjölin
Etanol Miljön i tankenI Malmö finns 22 tankställen där man kan fylla bilen med etanol, rapsbränsle, naturgas eller el. Torkild Sköld fyller på sin sportkombi med etanol vid Midhem. Han har kört på det förnyelsebara bränslet sedan augusti. – Jag bytte till etanol för att det är bättre för miljön och det känns bättre för mig, säger han.
Etanol Miljön i tankenI Malmö finns 22 tankställen där man kan fylla bilen med etanol, rapsbränsle, naturgas eller el. Torkild Sköld fyller på sin sportkombi med etanol vid Midhem. Han har kört på det förnyelsebara bränslet sedan augusti. – Jag bytte till etanol för att det är bättre för miljön och det känns bättre för mig, säger han.Foto: Kinga Lezanska Sjölin
Sara Andersson, 27, åker buss, Lund:– Jag tänker inte direkt på miljön, men jag åker buss mellan Lund och Malmö där jag jobbar, så indirekt är det bra för miljön.
Sara Andersson, 27, åker buss, Lund:– Jag tänker inte direkt på miljön, men jag åker buss mellan Lund och Malmö där jag jobbar, så indirekt är det bra för miljön.Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Metrofrågan: Hur värnar du om miljön när du reser om dagarna?

klar

Artikellänk är kopierad

Lena Söderqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro