ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ditt privatliv ska sälja Ericssons IP-tv

Jonas Ryberg · 5 Nov 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Hubert Kjellberg, försäljningschef, basar nu för Ericssons hårdsatsning på multimediala lösningar. Först ut är paketet Life Store.

Hubert Kjellberg, försäljningschef, basar nu för Ericssons hårdsatsning på multimediala lösningar. Först ut är paketet Life Store. Foto: Theresia Viska


klar

Artikellänk är kopierad

Ericsson ska ta Yahoos fototjänst Flickr till tv-rutan. Satsningen är en del i telekomjättens försök att dra nytta av den sociala webben för att skapa större intresse kring sin satsning på IP-tv och multimedia.För att få fart på försäljningen av multimedia och IP-tv har Ericsson börjat intressera sig allt mer för den sociala webben med tjänster som  Facebook, Flickr och My Space. – Tidigare försökte operatörerna skapa sina egna stängda tjänster, ”walled garden”, för att behålla kunderna. Men det fungerar inte, säger Hubert Kjellberg som är chef för försäljning mot internet och mediesegmentet hos Ericsson.

Nu gäller det i stället för både operatörer och utrustningstillverkare som Ericsson att vara bäst på att bygga in de för tillfället populäraste web 2.0-tjänsterna.Först ut för Ericsson är en funktion för att lagra mobilbilder på sajten Flickr och sedan visa dem direkt via set top-box på tv.

Tjänsten ingår i ett paket som Ericsson kallar Life Store. Som namnet antyder handlar det om att samla alla kundens sociala nätverks- och web 2.0-tjänster i ett paket med en gemensam inloggning från mobilen.– Genom telefonräkningen har operatörerna en kontakt med kunderna som de här tjänsterna inte har, säger Hubert Kjellberg.

Dessutom kan operatörernas nät lämna information som exempelvis mobilens position och om användaren talar i telefon eller sitter i möte.

Tjänsterna som kunden vill koppla till sitt Life Store ska administreras i ett webbgränssnitt för att göra det så enkelt som möjligt. Vilka sociala tjänster som kommer i kommersiellt bruk beror helt på vad Ericssons kunder, det vill säga operatörerna, och sedan deras kunder efterfrågar.

”Multimedia är ett område med stor affärspotential”, säger Ericssons vd Carl-Henric Svanberg.
”Multimedia är ett område med stor affärspotential”, säger Ericssons vd Carl-Henric Svanberg.

Ingen riktig snurr på Ericssons multimedia

Tv och multimedia blir allt viktigare för Ericsson. När marginalen på vanliga röstsamtal blir lägre letar världens teleoperatörer efter nya sätt att tjäna pengar på kunderna. Med tidigare köp av Tandberg och Redback har Ericsson i princip hela kedjan för att leverera IP-tv mellan kamera och set top-box. Men trots att IP-tv är en tillväxtbransch har Carl Henric Svanberg fortfarande inte fått tillräcklig snurr på området multimedia. 

Senaste kvartalet omsatte affärsområdet 4,4 miljarder kronor. En bråkdel av ungefär 50 miljarder kronor som hela Ericsson om-satte under samma period.

Inom segmentet multimedia jobbar i dag cirka 6 000 personer, men av dem är 2 000 på väg bort när Ericsson förverkligar sitt gemensamma mobil-plattformsbolag ihop med schweiziska ST.

klar

Artikellänk är kopierad

Jonas Ryberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro