ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Domen: Så tyckte svenska folket om OS-sändningarna

Filip Häggberg · 27 Feb 2018
Uppdaterad 27 Feb 2018
Två tredjedelar av OS-tittarna var positiva till Discoverys sändningar.

Två tredjedelar av OS-tittarna var positiva till Discoverys sändningar. Foto: Shutterstock/IBL


Discovery gjorde sitt första OS när de sände spelen från Sydkorea – och enligt svenska folket gjorde de det bra. Bara två procent av svenskarna var mycket negativa till sändningarna, visar en undersökning.

klar

Artikellänk är kopierad

OS i Pyeongchang var det första som sändes i Discoverys kanaler. Efter att SVT prenumererat på rättigheterna till spelen fram till 2012 tog MTG över stafettpinnen 2014 och 2016.

Svenska folket var överlag nöjda med sändningarna från Sydkorea, visar en undersökning från Yougov, gjord på uppdrag av Metro.

Av de svenskar som följde OS i Discoverys kanaler svarade 59 procent att de hade ett mycket eller ganska positivt helhetsintryck av sändningarna.

– Det värmer i hjärtat att landa i Sverige efter tre veckors extremt hårt jobb och välkomnas av all kärlek från tittarna. Wow! Vi är så glada, stolta, tacksamma och redan nu extremt laddade för sommar-OS i Tokyo, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery.

Bara elva procent hade ett ganska eller mycket negativt helhetsintryck, medan 28 procent av tittarna varken var positiva eller negativa.

– Vi vill tacka tittarna som ställt klockan tidigt för att följa OS-sändningarna och använt våra digitala och sociala plattformar på jobb, på bussar, på tåg, i lunchrum och i skolor över hela Sverige. Att trotsa åtta timmars tidsskillnad mellan Sverige och Sydkorea kräver sann passion som svenska folket definitivt har, säger Emir Osmanbegovic.

Discovery har sedan tidigare också säkrat rättigheterna till OS 2020 i Tokyo, 2022 i Peking och 2024 i Paris.

Så här svarade tittarna

pil
Fakta: Om undersökningen

1521 personer har genomfört undersökningen.

Målgrupp är kvinnor och män från 18 år och uppåt. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen för kön, ålder, region och senaste riksdagsval.

YouGovs onlinepanel i Sverige bestående av 60 000 förrekryterade kvinnor och män i åldrarna 18+ som vill delta i undersökningar. Panelen är en så kallad accesspanel.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro