ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Donationer på Facebook slår hjälporganisationernas förväntningar

David Peterson · 30 Nov 2017
Uppdaterad 30 Nov 2017
Nu lanseras Facebooks donationsknapp i Sverige.

Nu lanseras Facebooks donationsknapp i Sverige. Foto: Facebook


Nu lanseras Facebooks donationsknapp i Sverige. Det ger dig och svenska välgörenhetsorganisationer möjligheten att samla in pengar direkt på sociala medieplattformen. Hittills har knappen slagit alla förväntningar, enligt en organisation.

klar

Artikellänk är kopierad

Facebook vill göra det enklare att skänka pengar till välgörenhet. Nu ger de svenska välgörenhetsorganisationer möjligheten till att samla in pengar direkt på sina Facebook-sidor. När sociala-mediegiganten bjöd in de svenska organisationerna till en utbildningsdag var stämningen både nyfiken och ifrågasättande. Ett par utvalda organisationer har fått testa funktionen under de senaste fem veckorna.

– Det har verkligen slagit våra förväntningar. Väldigt många har startat insamlingar, speciellt i samband med födelsedagar. Det är också många som reagerat efter att de samlat in mer än vad de satt som mål. Det visar att det finns en vilja till att bidra både genom att starta en insamling men också genom att ge, säger Hans Kullin, som är ansvarig för sociala medier på Barncancerfonden.

På fem veckor har de samlat in drygt en miljon kronor – när Barncancerfonden håller större galor eller evenemang kan de få in runt fem miljoner men då krävs mycket mer jobb.

– Frågan är om det kommer hålla sig på den nivån när fler organisationer kommer med, det vet vi inte, säger Hans Kullin.

Donationsknappen har funnits i USA sedan 2015 och att den når Sverige först nu sägs vara att Facebook velat få allt rätt inför lanseringen.

– När man lanserar en sån här produkt är det mycket man måste tänka på. Hittills har vi sett ett stort intresse från organisationerna och de vill hitta nya sätta att kommunicera med givare, säger Anita Yuen, som arbetar med Social Good för Facebook i Europa.

Framför allt är det födelsedagar som ger extra klirr i kassan. Facebook såg tidigt att sajtens medlemmar gärna uppmanar sina vänner att skänka pengar till välgörenhet i samband med deras födelsedagar. Två veckor före bemärkelsedagen skickas en notifiering som uppmuntrar en att starta en insamling.

– Jag tror att det funkar för att man får frågan. Svenskar är väldigt generösa och ger gärna till välgörenhet, säger Anita Yuen.

Sedan i onsdagskväll är det möjligt för alla icke vinstdrivande organisationer att ansöka om att ansluta sig till funktionen. I samband med lanseringen i ett antal europeiska länder presenterade företagets vd, Mark Zuckerberg, ytterligare några nyheter kring satsningen på välgörenhet.

Företaget startar en donationsfond på 50 miljoner dollar som ska stötta donationskampanjer till välgörenhetsorganisationer och de har bestämt sig för att slopa den transaktionsavgift på 5 procent som tidigare täckte kostnader för säkerhet och externa transaktionsavgifter.

klar

Artikellänk är kopierad

David Peterson
David Peterson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro