ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Drick dig snygg

Petra Axlund-Stegman · 2 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Du kan påverka dina träningsresultat och öka din fettförbränning med vatten. Ett råd som personliga tränaren Katarina Lundmark ger.

Du kan påverka dina träningsresultat och öka din fettförbränning med vatten. Ett råd som personliga tränaren Katarina Lundmark ger. Foto: Lotta Imberg


klar

Artikellänk är kopierad

Att det är viktigt att dricka vatten, det vet vi. Men visste du att du kan påverka dina träningsresultat och öka din fettförbränning genom att dricka tillräckligt med vatten?

Vatten är livsviktigt. Människan kan i nödfall klara sig utan mat i veckor, men utan vatten klarar vi oss inte mer än några få dagar.

Om man tränar och svettas mycket bör man vara extra nog med att dricka ordentligt. Tränar man riktigt hårt kan man svettas ut en liter i timmen. Man bör dricka små klunkar innan, under och efter träningen. Och tränar man i främsta syfte att gå ner i vikt bör man skippa sportdryck då den stör förbränningen. – Vatten är nödvändigt för att vår fettförbränning sak fungera optimalt plus att vi även behöver det för att kunna bygga muskelmassa, säger Katarina Lundmark, personlig tränare och kostrådgivare. – Sen är vatten en förutsättning för att kunna prestera till max i gymmet eller löparspåret.

Det finns ingen större anledning att oroa sig för att man ska drabast av vätskebrist, kroppen säger till genom att göra dig törstig då den behöver vätska. Lyssnar man inte på kroppens signaler kan man drabbas av trötthet, huvudvärk och koncentrationssvårigheter. Ett tecken på vätskebrist är att ens urin blir mörkgult och luktar starkt.  – Många dricker massa kaffe och tror att det kompenserar att man inte dricker vatten, men kaffe är vätskedrivande så egentligen bör du dricka ett glas vatten till varje kopp kaffe, säger Katarina Lundmark.

2–3 liter per dag

Vatten i mat. Vi får i oss cirka en liter vatten från mat. En köttbit innehåller cirka 70 procent vatten, grönsaker kring 60 procent och pasta 50 procent. Optimalt är att förse kroppen med kring 2 till 3 liter per dag så man bör försöka dricka kring 1,5 till 2 liter. Inte för mycket. Man ska inte dricka för stora mängder vatten. Då riskerar man bland annat att drabbas av saltbrist, eftersom att man kommer att kissa ut viktiga salter och mineraler.

Rent vatten. Sverige har ett av världens renaste vatten. Värna om miljön och drick kranvatten istället för att köpa flaskvatten. Skaffa gärna en BPA-giftfri flaska som du kan ha med dig och återanvända.

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Axlund-Stegman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro