ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Drömbilen blev en mardrömsaffär för Pargev

Jenny Sköld · 28 Aug 2014
Uppdaterad 28 Aug 2014
”Jag är ju en galning som skrev på. Men jag tänker att jag lever i ett fantastiskt land och att man kan lita på sin omgivning”, säger Pargev.

”Jag är ju en galning som skrev på. Men jag tänker att jag lever i ett fantastiskt land och att man kan lita på sin omgivning”, säger Pargev. Foto: Julio C Saint’ Just


Efter två månaders letande hittade Pargev sin drömbil, i en annons på Blocket. Men affären blev allt annat än han drömt om. Det blev ingen ny bil – bara 5 000 kronor mindre i plånboken och en anmälan om misshandel.

klar

Artikellänk är kopierad

”Det är ren förtal” säger man på bilfirman Michell & Company där Pargev köpte sin bil.
”Det är ren förtal” säger man på bilfirman Michell & Company där Pargev köpte sin bil.Foto: Gustav Hugosson

Det var en ljusgrå, begagnad BMW för 339 000 kronor som fick bilentusiasten Pargevs hjärta att bulta. Men redan vid första besöket hos firman Michell & Co i södra Stockholm, som sålde bilen, stötte han på patrull.

Bilen saknade vissa delar och gick inte att provköra, eftersom den stod mitt inne i bilhallen. Fortfarande upprymd över sitt fynd skrev Pargev ändå på ett köpekontrakt – mot löftet att han skulle få provköra och inspektera bilen mer noggrant vid ett senare tillfälle. 

– Jag är ju en galning som skrev på. Men jag tänker att jag lever i ett fantastiskt land och att man kan lita på sin omgivning, säger han. 

Det var först när han kom hem och läste avtalet mer noggrant som varningsklockorna började ringa.  Bland annat ville firman inte ta något ansvar för bilen efter att avtalet skrivits – något som enligt den konsumentvägledare som Metro talat med strider mot konsumentköplagen. Och handpenningen på 5 000 kronor skulle han inte få tillbaka – även om han hittade fel på bilen under den utlovade provkörningen.

Pargev gjorde ett försök att stoppa överföringen av handpenningen utan att lyckas. Då bokade han in ett nytt möte för att provköra bilen. Denna gången i sällskap av sin motorkunnige son och en vän som är bilmekaniker.

– När vi kom dit var bilen fortfarande inte klar för provkörning. I stället började vi kolla bilen och ställa lite frågor. Då blev försäljaren irriterad och började skrika. Samtidigt sluter ett femtontal personer upp omkring oss, som en flock hyenor. Det var riktigt obehagligt. 

Enligt Pargev blir hans son i det här läget misshandlad av en av försäljarna, varpå sällskapet flyr ut på gatan. Där larmar de polisen, som kommer och dokumenterar sonens skador. Enligt anmälan har sonen en större rodnad på ena sidan av bröstet. Han uppger också att han har värk i ena överarmen och låret. 

Anmälan väntar fortfarande på utredning hos polisen i Södertörn.

– Det är ett prioriterat ärende men vi har anhållanden och gripanden som vi först måste ta itu med, säger Stefan Norling, chef på mängdbrottsenheten vid Södertörnpolisen.

Firmans ägare har en helt annan bild av vad som hänt. 

– Det där är rent förtal. Vi har videoövervakning över hela lokalen och om någon hade misshandlats så skulle vi ha sparat det, säger en av männen som driver firman till Metro. 

Vad var det som hände, då?

– Den här mannen och hans vänner skulle undersöka bilen, men han ångrade sig och ville inte ha den. Han blev irriterad över att han inte fick sin handpenning tillbaka. 

Det finns väldigt många inlägg där före detta kunder varnar andra för att göra affärer med företaget. De skriver bland annat om hot och lögner från företagets försäljare. Men enligt Metros kontaktperson på firman är detta ingenting som skiljer dem från andra bilförsäljare. 

– Vi säljer 1 800 bilar per år och har haft firman sedan 2007. Självklart finns det de som tycker illa om oss då. De som är nöjda går inte ut på nätet och skriver om det.

”Detta strider mot konsumentköpslagen”

Allmänna Reklamationsnmämnden har sedan 2009 fått in 36 klagomål mot det aktuella bilföretaget, som Pargev varit i kontakt med. 30 av dessa är avgjorda och av dem har konsumenten fått rätt eller delvis rätt i 26 av dem. Gång på gång har företaget ignorerat ARN:s rekommendationer – närmare bestämt i 13 fall. Begagnade bilar toppar listan över vilka varor som är föremål för flest klagomål. Det visar statistik som Konsumentverket släppte i förra veckan, med 5 656 klagomål till landets konsumentvägledare under förra året. – Konsumenten är väldigt utlämnad eftersom det är en komplicerad produkt. Många näringsidkande bilförsäljare är också dåligt pålästa på de regler som gäller. När det gäller begagnade bilar är felen också svåra att bedöma, säger Stina Johannesson. Ett vanligt klagomål är att säljaren inte vill ta på sig ansvar för fel på bilen och framför allt efter det att en eventuell garanti har gått ut. – Många skriver till exempel in en garanti på två tre månader. Det kan de göra men det innebär inte att konsumenten inte kan klaga på fel även efter garantin eftersom man har rätt att reklamera i tre år enligt konsumentköplagen.

klar

Artikellänk är kopierad

Jenny Sköld
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro