ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Drygt 33 miljoner såg Obamas film

TT · 31 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Barack Obamas omtalade halvtimmesfilm i onsdags var en tittarsuccé för både honom själv och de stora tv-kanaler den sändes på.

Drygt 33 miljoner amerikaner bänkade sig framför tv-apparaterna för att se Obamas program på bästa sändningstid, enligt en studie från Nielsen Media Research. Filmsatsningen tros ha kostat demokraten mellan 25 och 40 miljoner kronor.

Det var avsevärt fler tv-tittare än på en vanlig onsdagskväll, och fler än de som direkt efter såg den sista basebollfinalen i populära World Series (20 miljoner), rapporterar The New York Times. Slående, enligt tidningen, är att Obamas publiksiffror också överträffade finalen i den amerikanska upplagan av Idol.

Det kan tilläggas att miljonsatsningen dominerade nyhetsflödet både samma dag innan filmen sändes och dagen efter.

Filmen visades samtidigt i de rikstäckande, marksända tv-kanalerna Fox, CBS och NBC, samt i Univision och i kabelkanalerna MSNBC, BET och TV One.

Av de stora kanalerna avstod ABC och CNN. För åtminstone ABC innebar det att tittarsiffrorna sjönk.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro