ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Du föds inte till gamer – du blir det

metro · 12 Dec 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Annika Olofsdotter Bergström – Doktorand, Luleå tekniska universitet

klar

Artikellänk är kopierad

Den kompetenta gamern var en konferens som hölls i regi av Nordisk kulturform. Kulturministern öppnade med ett tal där hon bland annat sa att hon tyckte att det var viktigt att spelutvecklarna började ta ansvar över berättelserna de skapar.Själva temat på konferensen försvann i en dimma av statistik, pedagogik och annat. En kvinna i publiken som var från stressforskningsinstitutet ville hela tiden ta upp spelvåldsdebatten, en annan man hakade på. ”Var det ändå inte viktigt att se hur spel kan påverka unga negativt?” Tack och lov fick deras argument inget medhåll.

Så vad är då en kompetent gamer, förutom att man lär sig vissa saker med att spela spel som till exempel kognitiv förmåga, rumslighet, ledaregenskaper, engelska och strategi? Det finns ett fält där man utforskar aktivisttemat i spel, det vill säga hur spel kan förändra sociala strukturer och värderingar. Ett exempel på detta är trepersonersschack. Spelare 1 kontrollerar både svarta och vita bönder, spelare 2 kontrollerar resten av den svarta armen och spelare 3 kontrollerar resten av den vita armen. Spelare 2 och 3 ska förgöra varandra medan spelare 1:s mål är att stoppa kriget genom att upprätthålla utrymme mellan spelare 2 och 3. På detta sätt förtydligar man vad schack egentligen handlar om men lägger samtidigt till en ny aspekt, fredsbevarandet. Är det inte det här som bidrar till att spelaren blir kompetent: att de kan vända på värderingar, se andra sidan av en berättelse eller en sanning? Och dessutom genom att lägga till en ny värdering, ändra hela spelets regelverk. Spelaren blir medveten om de värderingar som spelet innehåller och kan kritiskt förhålla sig till det under spelets gång. Inget annat medium jobbar mer med kompetensens tre hörnstenar: vilja, förmåga och kunskap, där kunskap kommer att bli framtidens fokus.Spel är ett kulturuttryck och ett verktyg för att hantera känslor och värderingar. Potentialen är enorm när det kommer till spel som förändringsverktyg och spelarnas status kommer definitivt att förändras med tiden. Då kommer ”den kompetenta gamern” inte längre att vara ett fluffigt uttryck.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro