ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Dubbelt upp för Snövit i Hollywood

Katarina Matsson · 29 Mar 2012
Uppdaterad 29 Mar 2012
I morgon kommer den nya varianten av Snövitsagan ”Spegel, spegel”. Cirka två månader senare kommer ”Snow White and the huntsman”.

I morgon kommer den nya varianten av Snövitsagan ”Spegel, spegel”. Cirka två månader senare kommer ”Snow White and the huntsman”. Foto: Nordisk film


Först Spegel, spegel”. Sedan ”Snow White and the huntsman”. I Hollywood tycks goda saker ofta komma två och två. Spegel, spegel på väggen där – säg mig, varför är det så?

klar

Artikellänk är kopierad

I morgon har ”Spegel, spegel” premiär, en Snövitsaga med Julia Roberts som den elaka häxan. Spola fram till början av juni och ”Snow White and the huntsman” går upp på bio med Charlize Theron i samma roll. Att Hollywoodproducenter ibland tycks tänka i kapp är inte ovanligt. 1998 hade kometfilmerna ”Deep impact” och ”Armageddon” premiär med bara två månaders mellanrum. 2005 tvingade Philip Seymore Hoffmans ”Capote” bort konkurrenten ”Infamous”, med Toby Jones i huvudrollen, ur rampljuset. 

– Inom kultur- och nöjesvärlden går allt i trender, vilket ibland får till följd att två liknande idéer når dagens ljus samtidigt, säger trendstrategen Daniel Salzer på design- och varumärkesbyrån Amore.

När allt snurrar snabbare blir risken för krock större. 

– I dag måste man satsa allt på ett kort, och det snabbt, annars riskerar man att missa tåget. Detta leder till mindre välavvägda satsningar, säger han. 

Snövitfilmerna är del av en bredare sagotrend, med föregångare som fjolårets ”Red riding hood” och tv-serien ”Once upon a time” samt kommande filmatiseringar av ”Pinocchio”, ”Skönheten och odjuret” och ”Hans och Greta”. 

– Samtidigt brukar en   dubblett inom den här världen inte vara något större problem. I alla fall inte för den som vinner, förloraren blir ofta hopplöst bortglömd, säger Daniel Salzer. 

I värsta fall går det som för ”Infamous”, som efter premiären 2006 fört en ty-nande tillvaro i videobutikernas källare. Men att gå upp som tvåa på bioduken betyder inte nödvändigtvis förlust. ”Armageddon” blev 1998 års mest sedda film och spelade in drygt 200 miljoner dollar mer än ”Deep impact”. Den senare minns vi enbart för att en blivande världsräddande hob, Elijah Wood, var med.

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro