ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Dyrt vin smakar bättre –tror vi

TT · 15 Jan 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
En amerikansk undersökning visar att priset styr våra förväntningar på smak och doft.

En amerikansk undersökning visar att priset styr våra förväntningar på smak och doft. Foto: SCANPIX


klar

Artikellänk är kopierad

Våra förväntningar spelar roll för smak och doft. Dyrare vin tros smaka bättre än billigt. Det visar en ny amerikansk undersökning.

Upplevelsen av ett vin beror inte bara på vinets egenskaper i sig. Våra förväntningar spelar ofta en avgörande roll för upplevelsen av smak och doft.

En amerikansk forskargrupp beslöt sig för att undersöka saken närmare. De ville veta om vetskapen om priset på ett vin påverkar vårt omdöme om detta vin. De ville också veta vilka områden i hjärnan som är aktiva när all information tas in, bearbetas och så småningom utmynnar i ett beslut.Tjugo försökspersoner och en magnetresonanskamera, som visar bilder av hjärnans aktivitet, skulle erbjuda gåtornas lösning i gott samarbete med rödvin. Försökspersonerna, som alla var mellan 21 och 30 år, fick veta att de skulle testa fem olika sorters Cabernet Sauvignon i olika prisklasser. I själva verket var vinerna bara tre och deras verkliga inköpspris var 5 dollar, 35 dollar respektive 90 dollar flaskan (ungefär motsvarande 30 kronor, 220 kronor och 570 kronor).I försökets första del presenterade forskarna prisuppgifter om vinerna samtidigt som försökspersonerna fick testa dem. Det billigaste och det dyraste vinet förekom två gånger var i testet, vinet i mellanprisklassen bara en gång. Rödtjutet för fem dollar serverades en gång med sin verkliga prislapp samt en gång med en prisuppgift som var nio gånger högre, 45 dollar. Det exklusiva 90-dollarvinet presenterades också med sin verkliga prislapp en gång, och en gång med ett pris som var nio gånger lägre, 10 dollar. Försökspersonerna trodde alltså att de smakade viner för 5, 10, 35, 45 och 90 dollar.Resultatet av vinprovningen kan knappast ha förvånat någon. Försökspersonerna rankade sina uppfattningar om vinerna helt enligt prislistan, så att billigast fick lägst betyg och dyrast fick högst. Och ingen genomskådade det faktum att två viner förekom två gånger i testet."Min gissning är att effekten hade försvunnit om vi hade valt superexperter, sommelierer eller liknande, i stället", skriver forskningsledaren Antonio Rangel.Åtta veckor senare upprepades försöket men utan att testpersonerna fick ta del av några prisuppgifter. Dropparna som kom från en och samma flaska fick då samma omdöme sinsemellan emellan - men det billigaste vinet fick faktiskt mycket högre betyg än det dyraste.Vi tror att ett vin som vi vet är dyrt i ska vara mer njutbart än ett som vi vet är riktigt billigt.Men det är inte bara de logiska, rationella delarna av hjärnan som avgör höjden på förväntningarnas ribba.

Forskarna såg en tydligt ökad aktivitet i den del av hjärnan som kallas orbitofrontala barken, belägen vid pannlobens undre yta, i takt med att prislappen på vinet blev högre. Orbitofrontala barken står bland annat för vår upplevelse av njutning. Hjärnans olika smakcentrum var däremot helt oberörda av prisskillnaderna, skriver forskarna i sin artikel i vetenskapstidskriften Pnas (080114)."Känslan av njutning beror inte bara på objektiva fakta i upplevelsen i sig (exempelvis vinets kemi och individens sinnesstämning), utan också på förväntningar av upplevelsen. Dessutom visar studien att förväntningarna kan manipuleras genom prisförändringar", skriver Antonio Rangel.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro